Elvira – lastbilen som klarar miljözon klass 3

Bevegos resa mot en fossilfri fordonsflotta 2030 fortsätter. Ellastbilarna EL-Louise i Karlstad och ELton i Örebro har tidigare introducerats. Bevegos tredje lastbil som går på 100 procent el har nu lanserats på filialen i Älvsjö och kom lägligt till Stockholm Stads nya regler som träder i kraft i slutet av 2024 med en miljözon klass 3 som ska införas i centrala Stockholm.

När Stockholm Stad meddelade att en miljözon klass 3 i centrala stan var det inte svårt för Bevego att haka på. De beskriver det till och med som ganska enkelt eftersom man redan utvecklar sin fordonsflotta i den riktningen.
– Vi vill driva vår fordonsflotta helt utan fossila bränslen till 2030 och med Bevegos omställningsarbete innebär inte den här myndighetsåtgärden något hinder för oss, säger Fredrik Leyon som är logistikchef på Bevego.

Miljözoner är något som regleras i trafikförordningen och innebär att vissa fordon kan stängas ute från särskilt miljökänsliga områden. Från och med den 1 januari 2020 har det varit möjligt att införa miljözoner av klass 1, 2 och 3 och detta är något som varje kommun själva beslutar om. Åtgärden görs med syfte att förbättra luftkvaliteten i utvalda områden men kommer även med flera fördelar.

Miljözon klass 3 är den nivå som ställer allra högst krav på trafiken i det specifika området. Här får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra oavsett om det är ett lätt eller tungt fordon. För gasfordon gäller dessutom utsläppskrav Euro 6. Tunga lastbilar eller tunga bussar som är laddhybrider får dock köra här om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro 6. Inga lätta fordon inom kategorin laddhybrider tillåts alltså inom miljözon klass 3 som för första gången i Sverige införs den 31 december 2024.

Genom en miljözon i klass 3 sker inte en övergripande minskning av koldioxidutsläpp över hela Sverige, men Fredrik Leyon ser ett symboliskt värde i det.
– Precis som att vi börjar testa oss fram med några ellastbilar är en miljözon ett steg i rätt riktning. Det är en av många aktiviteter som måste göras för att tillsammans nå målet. Nu har vi en del spännande saker framför oss. Vi planerar bland annat för att testa elbilar med helt annan prestanda som utmanar de gränser vi är vana vid idag, avslutar Fredrik Leyon.

Den 28 augusti fick ELvira en välförtjänt invigning där lastbilen och den satsning som Bevego gör uppmärksammades. Under trevliga former träffades både kunder och samarbetspartners på filialen i Älvsjö. Forias foodtruck fanns på plats och bjöd på lunch, och genom en tipspromenad fick besökarna testa sina kunskaper om ellastbilen. Bevego säger stort tack till alla som besökte invigningen och bidrog till den härliga stämningen

Elviras invigning blev en gemytlig tillställning där Forias Foodtruck bjöd på lunch.
Elviras invigning blev en gemytlig tillställning där Forias Foodtruck bjöd på lunch.

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-30 09:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Bevego Ellastbil Elvira Klimatomställning Miljözon Klass 3 Stockholm stad