Foto: DB Schenker/Proffs arkiv. Foto: DB Schenker/Proffs arkiv.

EU överväger obligatoriska kvoter av utsläppsfria fordon i flottor

Obligatoriska kvoter för utsläppsfria fordon för företagsflottor övervägs nu av EU-kommissionen. Man överväger att införa en obligatorisk minimiandel utsläppsfria fordon i företagens fordonsflottor. Kommissionen har nyligen hållit ett offentligt samråd i ämnet.

Syftet är att avgöra om en obligatorisk andel klimatvänliga lastbilar, skåpbilar och bilar i företagens flottor skulle kunna påskynda omvandlingen av transporter avsevärt. Kommissionen planerar att utarbeta ett yttrande om detta i början av nästa sommar.

Privata köpare som köper fordon i sina egna namn står för cirka 42 procent av försäljningen på den europeiska bilmarknaden. De återstående fordonen köps av olika företag. Därför har EU-kommissionen beslutat att undersöka möjliga initiativ för att påskynda övergången till utsläppsfria fordon i företagens flottor för att bidra till att uppnå EU:s utsläppsfria transportmål.

Ett omfattande samråd med intressenterna är nödvändigt för att analysera den nuvarande situationen på företagsfordonsmarknaden, identifiera utmaningar och möjliga åtgärdsområden och samla exempel på bästa praxis för att påskynda övergången till utsläppsfria transporter.

Kommissionen är medveten om de skillnader som finns mellan olika typer av företagens fordonsflottor som exempelvis uthyrningsflottor, tjänstebilar, taxiföretag och stora fordonsflottor i transport- och logistikföretag.

Resultatet av samrådet kan leda till en ny förordning som är tillämplig på företag i EU, nämligen en minimiandel utsläppsfria fordon måste finnas i en företagsflotta. Detta kommer att omfatta transportföretags lastbilar, bussar och skåpbilar samt biluthyrning och leasingföretag.

Kommissionens arbete befinner sig dock i ett mycket tidigt skede. Från februari i år till den 8 juli samlade EU-kommissionen in yttranden under ett offentligt samråd. Enkäten besvarades av 268 deltagare. Kommissionen arbetar med en bedömning av svaren som sedan kommer att läggas fram tillsammans med rekommendationer som förväntas under andra kvartalet nästa år.

Stora transportorganisationer som exempelvis IRU, betonar sitt motstånd mot att tvinga transportföretag att köpa en specifik typ av fordon, enligt Trans.INFO.

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-09 14:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering EU-kommissionen IRU Nollutsläppsfordon Obligatorisk Kvot