Projektet, som kallas ”WaVe” har utvecklat två vätgasmotorer och har slutförts framgångsrikt Franziska Cusumano, chef för Mercedes-Benz Special Trucks: ”
.”
Unimogs testfordon och bandmaskin demonstrerade sin prestanda i kör- och arbetsdrift på Mörtlbauer fabrikslokaler i Fürstenzell, Bayern. Demonstrationen ägde rum i slutet av det projekt som finansierades av Tysklands förbundsministerium för ekonomi och klimatåtgärder där Mercedes-Benz Special Trucks och Mörtlbauer utvecklade två vätgasförbränningsmotorer tillsammans med 16 andra konsortiepartners.
Drivsystemet har redan använts i över ett år för olika tester. fordonen togs i drift våren 2024 och har sedan dess också bevisat sig i initiala applikationsspecifika tester.
Det specialbyggda fordonet Unimog U 430 transporterade bandmaskinen på en låglastare till evenemanget i företagets lokaler i Mörtlbauer. Efter en kort körning demonstrerade utvecklarna tankningsprocessen vid en mobil vätgaspåfyllningsstation. Unimog demonstrerade också redskapsdrift med en frontmonterad sopmaskin från Schmidt.
Med fordon som är konstruerade för denna typ av arbete är utmaningen att säkerställa att respektive redskap kan manövreras via ett kraftuttag under körning. Detta kräver vanligtvis ihållande hög effekt. Med hjälp av de två fordonsprototyperna som exempel, visade WAVe-projektgruppen att vätgasmotorn är särskilt väl lämpad för sådana applikationer. Drivkonceptet med vätgasförbränning säkerställer låga utsläpp vid körning och arbete samtidigt som det klarar en konsekvent hög motoreffekt.
Unimog och Crawler är utrustade med en medelstor motor som experterna konverterade speciellt för vätgasdrift. För detta användes anpassade kolvar, ett vätekompatibelt inloppssystem och ett optimerat tändsystem. Vätgasförbränningen i Unimog och Crawlers motorrum producerar vatten som släpps ut som het ånga via avgassystemet.
På Unimog rymmer de fyra TÜV-certifierade högtryckstankarna på 700 bar totalt cirka 13 kg gasformigt väte. Motorn levererar cirka 290 hk/ 1000 Nm vilket gör den jämförbar med en 300 hk dieselvariant när det gäller effekt och vridmoment. Prototypen kördes med flera olika tillbehör för att ge insikt om verklig användning i utvecklingen.
Crawler uppnår liknande värden med sin vätefgasmotor: Motoreffekten är nästan identisk och bränsletanken rymmer 14,5 kilo väte vid 700 bar. Den har en bäddkapacitet på 16 kubikmeter och kan bära en nyttolast på 30 ton. Med sitt schaktblad och 360 graders roterande kropp kan fordonet användas flexibelt för att transportera löst bulkmaterial.
WaVe-projektet som finansieras av Tysklands federala ministerium för ekonomi och klimatåtgärder realiserades gemensamt av 18 partners från industri och vetenskap, startade i juli 2021. Efter ett år av planering och förberedelser påbörjades utvecklingsarbetet med prototyperna i mitten av 2022.
Målet med WaVe-projektet var att utveckla ett vätebaserat drivsystem för arbetsmaskiner och på så sätt ersätta den konventionella dieselmotorn. Det visade att vätgasdrivna fordon och arbetsmaskiner kan användas på mycket liknande sätt som dem med dieselmotorer.