Foto: DSV/Proffs arkiv. Foto: DSV/Proffs arkiv.

Freight Carbon Zero om elektrifieringens utmaningar

När elektriska lastbilar förbereder sig för utbredd användning utforskar Leo Pickford, grundare och vd för TransitionWise, den kritiska utmaningen som återstår nämligen en tillförlitlig laddinfrastruktur. Logistiken med att samordna lastbilarnas laddningar kan påverka om ekonomin för en ellastbil kommer att stå eller falla.

Det här året har hittills varit spännande i framstegen mot övergången till ellastbilar, skriver Freight Carbon Zero.

För det första har Megawatt Charging System (MCS) som standard varit under utveckling sedan 2018. Nu kommer fordon som kan hantera megawattladdning. Nyligen laddades Mercedes e-Actros 600 framgångsrikt med en megawattladdare med en laddningstid på cirka 30–40 minuter.

Även i Tyskland har man laddat med megawattladdare, men då i samarbete med MAN Truck & Bus. Ett stort steg framåt, menar Freight Carbon Zero.

I kombination med erfarenheterna från laddningsindustrin från elbilarnas tidiga dagar har vi en mogen teknikbas för att utveckla tillförlitlig infrastruktur för lastbilsladdning.

Företag som Kempower, Milence och Voltempo introducerar utrustning som förväntas vara robust samtidigt som de arbetar nära lastbilstillverkare för att säkerställa tillförlitlighet från början. Man kan säga att vi kan förvänta oss tillförlitlighet på Tesla Supercharger-nivån på utrustningsfronten.

Men för att el ska få massanvändning måste varje länk i kedjan vara pålitlig, annars fungerar inte ekonomin för ellastbilar.

Den potentiella svaga länken är inte utrustningens tillförlitlighet. Det är i stället tiden lastbilen måste tillbringa borta från vägen. Därför är det avgörande att det finns en laddstation exakt vid den tidpunkt lastbilen anländer för att ladda. Annars kommer den tid som läggs på att behöva stå i kö eller omdirigera till en annan laddstation att leda till att kostnaderna stiger för logistikoperatören.

Trafik med ellastbilar kräver full kontroll vid planering av rutter som innefattar planerade laddningstillfällen. Att kunna boka laddplats i förväg vore en väg att gå, men det kan bli komplicerat. Hur långt i förväg ska man boka laddplats? Om scheman förändras, kanske en försening uppstår på lager eller i trafiken, då måste justeringar göras som kanske inte är möjliga.

Logistikföretagen kommer också att köra i olika rytmer när det gäller exempelvis leveransskift deadlines vilket kan innebära ett stort antal fordon ska passera genom ett trångt fönster, kanske med flera ekipage som färdas utmed samma rutt. Därför kan det finnas tillfällen med hög efterfrågan på en viss laddstation som på andra tider på dygnet är mindre belastade.

Att bygga upp kapacitet före efterfrågan kommer att fungera upp till en viss punkt för att ta itu med detta, men kommer att bli dyrt för transportörerna eftersom det genomsnittliga nyttjandegraden sjunker.

Oavsett lösning för att hantera laddningstillgänglighet verkar det som att det kommer att kräva närmare digital integration mellan logistikföretag och produktcheferna. Detta kan mycket väl leda till oavsiktliga positiva konsekvenser såsom förbättrad effektivitet och minskning av små laster eller till och med en väsentlig utveckling av logistikens driftsmodell. En intressant tid och en där vi mycket väl kan kommer att se en del innovation, avslutar Freight Carbon Zero.

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-14 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Elfordon Ellastbil Freight Carbon Zero Godstrafik Laddinfrastruktur Laddstation Megawattladdare