När det gäller transportbilar tillämpar Euro NCAP ett annat bedömningssystem än det klassiska 1–5 stjärnor som man sedan mer än 25 år har för personbilar. Här är det i stället en skala från Brons till Platina som gäller.
Testerna började så sent som 2020 och då transportbilar med sina högre vikter kan vara en större fara för medtrafikanter ligger fokus på olika säkerhetssystem.
Det senaste testprotokollet är från 2023 och innehåller tester av många olika stödsystem. Autobroms testas både mot bilar, fotgängare och cyklister som kommer i fordonets väg på en mängd olika sätt. Dessutom testas bland annat filhållningsassistent, intelligent hastighetsbegränsning och trötthetsvarnare.
Det kom nya EU-krav (GSR2) den 1 juli, men Mercedes-Benz krav är betydligt hårdare än dessa.
– Vi uppmanar vagnparkschefer att välja transportbilar med Platinabetyg. Det är säkrare val som förhindrar eller mildrar konsekvenserna av olyckor och dessutom skyddar både företagets rykte och deras förare, säger Michiel van Ratingen, Generalsekreterare för Euro NCAP.
Betyg för Mercedes-Benz Transportbilar:
Citan/eCitan – 87% Platina
Vito/eVito – 90 % Platina
Sprinter/eSprinter – 89 % Platina