Vi har tidigare skrivit om Fordonsjuristens kritik mot perioderna för vinter- och sommardäck och Transportstyrelsen fick i oktober 2023 av regeringen i uppdrag att undersöka möjligheterna att förlänga dubbdäcksperioden med två veckor på våren för att underlätta däckbytet för bilister och minska stressen för däck- och verkstadsbranschen.
Utredningen är nu klar och lämnades till regeringen den 16 augusti i år.
En viktig aspekt som lyfts fram i utredningen är de hälso- och miljömässiga konsekvenserna av dubbdäcksanvändning. De senaste årens studier har entydigt pekat ut dubbdäcken som den främsta orsaken till höga partikelhalter i Sverige, särskilt PM10-partiklar, som uppstår genom slitage på vägar och däck.
Dessa partiklar har visat sig ha allvarliga hälsoeffekter, och en förlängd användning av dubbdäck skulle leda till högre halter av PM10 vilket försvårar arbetet med att nå miljökvalitetsmålen för luftkvalitet.
– Vi fann att de negativa konsekvenserna är större än de positiva och föreslår därför ingen förändring av datum för dubbdäcksförbud på våren i våra föreskrifter, säger Kjell-Olof Matsson, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har även utrett om det skulle vara möjligt att införa olika regler för olika delar av landet med tanke på Sveriges varierande klimat. Myndigheten konstaterar dock att sådana regler skulle bli komplicerade och svårbegripliga för allmänheten. Det nuvarande regelverket anses tillräckligt flexibelt, då det redan tillåter användning av dubbdäck vid behov, oavsett tid på året.
Denna beslutade linje innebär att Transportstyrelsen prioriterar hälso- och miljöaspekter framför att underlätta för bilister och verkstäder, med målet att säkerställa en god luftkvalitet för alla, menar Fordonsjuristen.
– Det betyder i sin tur också att vår bransch fortsatt kommer ha samma stress och problem med svart verksamhet, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.