Investeringar i trafiksäkerhet är i längden lönsam. Foto: MMC. Investeringar i trafiksäkerhet är i längden lönsam. Foto: MMC.

”Investera i trafiksäkerhet nu – eller betala priset senare”

Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), skriver i en ny rapport om trafiksäkerhet att globala insatser och investeringar krävs för att nå nollvisionen till 2050. Detta skulle kunna innebära en minskning med 50 procent av antalet dödsfall i trafiken och stora socioekonomiska vinster globalt.

Trafiksäkerhet är en av de viktigaste nyckeltalen inom vägsektorn. Termen avser de metoder och strategier som tillämpas för att förhindra att trafikanter skadas eller dödas. ”Trafikanter” i detta sammanhang omfattar fordonsförare, fotgängare, cyklister, bilister, deras passagerare samt passagerare i kollektivtrafik på väg exempelvis bussar och spårvagnar.

Enligt WHO (Världshälsoorganisationen), avlider cirka 1,3 miljoner människor i vägtrafikolyckor varje år och 20 – 50 miljoner får allvarliga skador

Belastningen på samhället är mångfacetterad:
Socialt: splittrade familjer och sorg
Hälsomässiga: Fysiska funktionsnedsättningar, psykologiska trauman och kognitiva effekter
Ekonomisk: Hälso- och sjukvårdskostnader, materiella kostnader (exempelvis reparationer av bilar och vägar) och påverkan på arbetskraften

Även om kostnaden för människoliv är skäl nog att ta itu med denna fråga, är det inte den enda konsekvensen av dålig trafiksäkerhet. Det uppskattas att vägtrafikolyckor kostar de flesta länder 3 procent av deras bruttonationalprodukt (BNP) – det motsvarar en belastning på den globala ekonomin på 2,91 biljoner dollar.

Vilka är de globala metoderna för att lösa problemet? Trafiksäkerhet är en viktig punkt på dagordningen över hela världen, med flera internationella och lokala institutioner inblandade på alla nivåer. Politiken på detta område implementeras vanligtvis genom en top-down-strategi. Mellanstatliga institutioner och regeringar definierar den bredare agendan, som sedan stöds av de oberoende institutionerna. Den privata sektorn är också viktig när det gäller att öka medvetenheten och skapa en trafiksäkerhetsmedvetenhet hos både anställda och samhället i stort.

Listan över grundorsaker till trafiksäkerhetsproblem är lång och de vanligaste faktorerna är dålig infrastruktur, osäkra körvanor, underfinansierade räddningstjänster samt bristande medvetenhet om och utbildning i trafiksäkerhet.

Man måste skräddarsy varje strategi för optimal framgång och de bästa metoderna för trafiksäkerhet är alltid under utveckling. Säkerhetstekniken förändras snabbt, liksom ekosystemen på vägarna och de städer vi lever i. Dessutom är varje stad helt unik. Kort sagt, det finns egentligen ingen strategi som passar alla. Varje strategi bör skräddarsys efter en nations (eller en stads) utgångspunkt. Faktorer som den aktuella dödligheten och medvetenhetsnivån måste till exempel tas med i beräkningen när man skräddarsyr en strategi.

Genom att analysera policyer och initiativ från 25 ledare inom den offentliga och privata sektorn har vårt man identifierat 15 byggstenar för en trafiksäkerhetsstrategi i världsklass. Dessa är strukturerade i kategorierna riktning, pelare och möjliggörare.

MMC anser att Ambition, Användare och Beteende samt tre möjliggörare (Genomdrivande, Utbildning och Medvetenhet samt Teknik och Data) bör prioriteras på grund av deras oproportionerliga inverkan.

När det gäller länder med en dödlighet på mer än 10 per 100 000 invånare ser MMC ur sitt perspektiv att dessa länder bör sträva efter program som säkerställer kortsiktiga, aggressiva minskningar av antalet dödsfall och allvarliga skador. Exempel på effektiva strategier var de som genomfördes av Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. Båda länderna hade höga dödstal i början (över 25 som mest) och uppnådde en minskning med mer än 50 procent på bara några år.

När det gäller länder som har medellåga dödlighetsnivåer (en kvot på under 10), så bör dessa sträva efter att fortsätta att böja kurvan och använda stegvisa åtgärder för att sänka dödligheten, särskilt i områden som fortfarande är olycksdrabbade. Vi hänvisar till Sverige, Spanien och Australien som relevanta exempel (deras nuvarande dödlighetskvoter ligger runt fem).

Trafiksäkerhet kräver investeringar och det kostar pengar, något MMC tar hänsyn till när de beräknar fördelarna med trafiksäkerhet. Dessa kostnader bör beräknas nedifrån och upp med detaljerade budgetar för varje specifik investering/initiativ.

CMM:s praktiska erfarenhet visar att avkastningen på investeringar för regeringar när det gäller trafiksäkerhet är betydande.

Du kan läsa och ladda ner originalrapporten här.

Källa: World Health Organization, National Road Safety Center for Saudi Arabia, Oliver Wyman analys.
Källa: World Health Organization, National Road Safety Center for Saudi Arabia, Oliver Wyman analys.

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-09 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Global Trafiksäkerhet MMC Oliver Wyman Trafikolyckor Trafiksäkerhet Vägtrafikolyckor WHO