Detta har Transport och Logistik tittat närmare på och noterar att spänningarna mellan EU och Kina ökat på grund av de provisoriska tullarna på kinesiska elbilar. Kina kommer att dra EU inför WTO på grund av dessa tullar. Under tiden har kinesiska tillverkare hittat kryphål för att undgå tullarna.
EU-kommissionen införde särskilda tullar på elbilar från Kina som ligger på mellan 17,4 och 38,1 procent och som började gälla 1 juli i år. Syftet är att förhindra snedvriden konkurrens från kinesiska tillverkare som får stora subventioner från den kinesiska staten.
Detta ogillar Kina och menar att EU saknar såväl fakta- som rättslig grund för beslutet. Kina hänvisar även till att insatserna mot klimatförändringen skadas av dessa tullar.
Kina väntar dock inte på WTO:s utlåtande som kan ta flera år att få. I stället bygger man egna fabriker i Europa för att tillverka sina elfordon. En av dem är BYD, en betydande tillverkare av elfordon, som ska bygga en anläggning i Ungern, något vi tidigare uppmärksammat. BYD planerar även en anläggning i Turkiet. BYD är inte ensamma om strategin för att slippa de särskilda tullarna.
Med EU:s prognoser om att ha cirka 30 miljoner elfordon på vägarna till 2030, ser BYD stora möjligheter på den europeiska marknaden. Och det handlar inte enbart om personbilar. Vi har tidigare berättat att Hedin Mobility Group ska börja sälja BYD:s ellastbilar på den svenska marknaden.
Transport och Logistik, som hänvisar till sin källa Merkur, ser att Kinas närvaro i Europa har vuxit markant och då inte enbart inom bilindustrin. Man ser att Kina har en övergripande ambition att bli en global ledare inom både industriell produktion och grön teknologi.