Pendlingen med bil ökade med 11,3 procent jämfört med samma period förra året.
– Pendlingen fick ett uppsving och tog extra fart under det andra kvartalet, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.
Lastbilstrafiken stod för i genomsnitt 1 619 passager per dag, vilket innebär en minskning med 2,6 procent jämfört med samma period 2023. Under det andra kvartalet har godstrafiken börjat stabiliseras till förra årets nivå.
– Godstrafiken har varit nedåtgående under nästan ett år, efter en stark trafiktillväxt i flera år. 2024 började också med avtagande trafik, men sedan april ligger den mer stabilt på förra årets nivåer, säger Linus Eriksson.
Öresundsförbindelsens gröna passager, med fordon som drivs med el eller vätgas, räknas genom att matcha betalstationens teknik för nummerplåtsavläsning med fordonsregister i Sverige och Danmark. I juni 2023 var andelen gröna passager 8,4 procent – och det har ökat successivt varje månad till 12,2 procent i juni i år. Det motsvarar en ökning på cirka 45 procent på ett år.
Med i genomsnitt 19 136 passager per dag under januari-juni ökade Øresundsbrons samlade vägtrafik med 3 procent jämfört med samma period förra året. Vägintäkterna steg med 21 miljoner DKK till 784 miljoner DKK under det första halvåret 2024.
Øresundsbro Konsortiets räntekostnader minskade från 136 till 97 miljoner DKK, vilket är följden av fallande inflation och minskad skuld. Driftskostnaderna ökade med 2 miljoner DKK jämfört med motsvarande period i fjol.
Årets resultat före värdejustering förväntas hamna i intervallet 1 400–1 500 miljoner DKK, vilket ligger i nivå med förra årets resultat.