MAN eTGX och även MAN eTGS får höga poäng för sin modulära batterikonfiguration som innebär att mabn kan välja mellan tre till sex batteripaket.
MAN eTrucks är flexibla när det kommer till karosslösningar. Nya chassiversioner kan i hög grad anpassas med en mängd olika hjulbaser, hyttversioner, motorprestandaklasser, lastanslutningspositioner. Över en miljon konfigurerbara eTruck varianter är därför möjliga, säger MAN Trucks.
Branschtidningen Trucker testade ett trailerkeipage ämnad för långdistanstransport. Den låga semitrailern med en höjd på cirka 95 centimeter gör det möjligt att elektriskt transportera volymvagnar med en invändig höjd på 3 meter elektriskt.
Med en kompakt hjulbas på 3,75 meter är eTGX utrustad med sex nickel-mangan-kobolt-batterier som levererar en elenergi brutto på 534 kWh. En automatiserad fyra hastigheters växellåda är installerad som fördelar 330 kW och 1150 Newtonvridmoment från elmotorn till bakaxeln.
Med sin 360-graders eMobility Consulting stödjer MAN även kunder innan de köper en ny ellastbil. Förutom råd om det mest lämpliga fordonet, omfattar konsulttjänsterna även hänsyn till kundspecifika driftsförhållanden, inklusive kostnadsoptimering, ruttanalys, flottoptimering samt nödvändiga råd om laddinfrastruktur.
I slutet av jämförelsetestet diskuterade Trucker-journalisterna också det mest akuta problemet i marknadsgenombrottet för batterielektriska lastbilar. De riktar sig till de politiska beslutsfattarna i Tyskland och Europa: ”Ellastbilarna finns här, men den rikstäckande laddinfrastrukturen saknas fortfarande.”
Allt undersöktes av journalisterna.