Sist vi berättade om resan hade man nått ner till spanska Tarifa som är kontinentaleuropas sydligaste punkt. Resan hade då gått bra och nu är man åter i Wörth am Rein i Tyskland.
Allt som allt var man ute i 45 dagar och körde genom 22 länder. De båda ekipagen körde exakt 15 269 respektive 15 939 kilometer under denna tid och de avslutade resan med en bruttokombinationsvikt på 40 ton. Längs hela rutten laddades fordonen uteslutande på offentliga laddstationer.
Christof Weber, chef för global testning av Mercedes-Benz Trucks, ger de båda fordonen toppbetyg. ”Det har varit en spännande upplevelse som gett oss möjlighet att samla in många och värdefulla insikter.”
En så monumental resa kräver noggrann förberedelse och planering, särskilt när det gäller laddning vid på offentlig infrastruktur. Även om deras erfarenheter av laddningsstopp varierade kraftigt i vissa fall, var det uppenbart att ellastbilar i fjärrtrafik är genomförbara. Räckvidden på 500 kilometer utan mellanladdning visade sig vara en tillförlitlig planeringsfaktor.
Turnén åtföljdes av ett 30-tal journalister från 20 europeiska länder varav de flesta antog erbjudandet om att provköra.
Här kan du följa rutten som kördes. Foto: Daimler Trucks.