Programmet är en produktion initierad av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, SÅ, för att lyfta fram en samhällsbärande näring och det varierande och spännande chaufförsyrket.
Behovet av nya förare till åkerinäringen är stort. I Sverige behövs runt 50 000 nya lastbilsförare under de närmaste tio åren.
– Det är väldigt kul att vår långsiktiga satsning på kommunikationskonceptet ”Svenska Truckers” har blivit en sådan succé och att vi nu kan visa upp fler delar av branschen och locka nya målgrupper, inte minst unga tjejer, att bli en del av den, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.
Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Nu är programmet återigen nominerat till Kristallen för senaste säsongen i kategorin Tittarnas favoritprogram.
I den tionde säsongen möter tittaren profiler från tidigare och en del nya ansikten med nya utmaningar från nya områden i branschen.
Häng med direkt i säsongspremiären när före detta dansbandskungen Lars ”Blixten” Bergholtz redan i första avsnittet är med om både polisingripande, nakenbad och fantastiska vyer över Ölandsbron.
Ny är även Saga Fröstad från Kungälv som gick direkt från utbildningen till jobbet i hytten.
Bakom varje fullt fungerande lastbil finns så klart en fullt fungerande serviceverkstad. Den här säsongen får vi ta del av den delen av branschen. Vi ser nya karaktärer som Simon Ciekals från skogarna utanför Borås, och i första avsnittet följer vi med när serviceteknikern Claes Franzén luktar sig till vad som är fel.
Kvar sedan tidigare är bland annat familjen Helén där pappa Roine hoppas att barnen Mattias och Olivia snart ska ta över och utveckla företaget som transporterar djur över hela landet. Skånska Emina Nilsson dyker upp igen med sitt goda humör. Visste ni att hon vid sidan om kör folkrace? Precis som sin mamma!
Dessutom utlovar SÅ mycket mer drama, skratt och oväntade vändningar med stora, långa, tunga och breda transporter från hela landet.
Serien har sedan starten varit ett av Viaplays populäraste program. Varje avsnitt linjärt på TV3 brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay.
Säsong 10 presenteras av Sveriges Åkeriföretag, Fair Transport och Scania Sverige.