Vi träffar Jean-Baptiste Bergougneau, chef för marknadsföringsgruppen i Pommier Group, i Pommiers monter och han börjar med att visa de nya kundanpassade grepphandtagen för dörrhandtag på lastbärare.
En av nyheterna de har med sig till Elmia är en rostfri låsanordning för dörrar till lastbärare. Det är en Torseo NPG 22-27 till vilken Pommier erbjuder ett nytt grepp.
Det nya greppet ger bättre ergonomi för den som ofta ska öppna och stänga dörrarna på lastbäraren. Just denna modell av dörrhandtag finns på bakdörrarna på tunga fordon, inte sällan för tempererade transporter.
Det nya är att man gått från standard till kundanpassade grepp.
– Vi kan erbjuda vilken färg som helst på greppen så att de kan anpassas exempelvis till åkeriets egna färger. Vi kan även leverera greppen med företagets logga, säger Bergougneau,
Greppen är gjutna i stark plast och fästs på handtagen med några få skruvar vilket innebär att det är enkelt att byta greppen om man vill ha en annan färg eller om man säljer fordonet till någon ann som vill anpassa dem till sitt åkeri.
Pommier Group designar, producerar och säljer själv cirka 70 procent av sina produkter vilket ökar möjligheterna till variation efter kundernas önskemål. De rostfria dörrhandtagen tillverkas i Italien av Furgocar som är kända för högkvalitativ rostfri utrustning som ofta återfinns på fordon som transporterar tempererat gods.
En annan nyhet Pommier har med sig är dörrhandtag med ”osynliga”, fjärrstyrda lås. De heter Torseo 16-UL med HMO-teknik. Bergougneau visar oss ett dörrhandtag som är lite mindre och oftast används mer till lättare lastbilars sidodörrar från cirka 3,5 ton upp till runt 7 ton.
– I år introducerar vi även dessa dörrhandtag i en modell för bakdörrarna till dessa fordons lastutrymmen, säger Bergougneau.
Dessa handtag har en låsanordning som inte avslöjar sig visuellt på utsidan för att på så sätt inte flagga för tjuvar att lasten är stöldbegärlig.
– Chauffören kan öppna låset med en fjärrkontroll på samma sätt som man kan låsa upp dagens fordon, säger Bergougneau.
Om man har en geofencingfunktion, kan denna kopplas till låset och öppnas från exempelvis ett helt annat land om företaget finns där. Detta är en fördel, inte minst för föraren, om ingen kan öppna till lastutrymmet förrän fordonet exempelvis nått sin slutdestination. Pommier tillhandahåller dock inte själva geofencing.
Det syns inte på dörrhandtagen att de finns ett lås i dem. Detta för att inte skvallra för tjuvar att lasten är stöldbegärlig. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.