Text: Håkan Bjärsdal
Foto: Tommy Holl
Storaffären presenterades hos Scania på Elmia på fredagsförmiddagen.
– Vi har jobbat några månader för att få ihop en affär. Och vi kom slutligen överens sent i går kväll.
Det berättade Victor Falkenklev, vd i Malmö på företaget.
Inte undra på att minerna var uppåt hos såväl köparen, som hos Håkan Roupé, lastbilssäljare Scania Region Syd och Olov Petrén, hållbarhetsansvarig Region Syd, som är de som rott affären i land. Precis i tid för att hinna presentera det hela under Elmia.
– Enormt roligt att komma i mål med detta, säger Håkan Roupé.
Bredvid stod Scanias nye vd Johan Uhlin och bara myste. Här kan man tala om rivstart på jobbet – Johan Uhlin började den 1 augusti.
– All heder åt killarna som fått affären i lås, säger den nye vd:n. Det är helt och hållet deras förtjänst. Att kunna sälja så många på ett bräde är en enormt bra affär.
Varför blev det Scania? frågar vi Victor Falkenklev.
– Vi gick ut till tre aktörer och det var tidigt som Scania presenterade en bra kampanj och helhet. Överlägset bäst garantier var en viktig faktor, säger han.
Falkenklev Logistik är ett familjeföretag och är transportörer för DHL. Via terminalerna i Malmö och Helsingborg distribuerar man gods runt om i Skåne i första hand.
De flesta körningar man gör ligger runt 30 mil, med Malmö – Österlen som längst och det kan vara många stopp på vägen.
Företaget har målet hundra procent el, säger Victor Falkenklev vidare. De nya bilarna ska ersätta dieselfordon och leveransen börjar vid Black Friday 2025 när mycket paket är i omlopp.
– Vi har idag 140 bilar i Malmö och Helsingborg och numerären totalt framöver är tänkt att vara densamma.
Företaget har också egna solcellspaneler och laddplatser.