Sverigepremiär för nya Renault Master – på Solvalla

I morgon, den 30 augusti, är det dags för Renault att på svensk mark ”dra täcket” av sin nya version av Renault Master. Sverigepremiären av Master L2H2 sker i samband med Transportbilsdagen på Solvalla travbana.

Nya Renault Masters aerodynamiska form är utvecklad i en vindtunnel och varje detalj exteriört är utformad för att förbättra luftflödet och göra varje element mer aerodynamiskt, skriver Renault i ett pressmeddelande.

På Solvalla visas Renault Master L2H2 skåp med 150 hk dCi-motorn – som dessutom går att provköra på plats.

Den helt nya Blue 2-liters dieselmotorn erbjuds med i effektnivåer; 130, 150 och 170 hk. Kunden kan välja mellan manuell och automatisk växellåda. Automatväxellådan är en ny effektiv 9-växlad EAG9-låda som lanseras inom kort.

Dieselförbrukningen, förklarar Renault, har minskat med 1,5 liter per 100 km, vilket innebär att motorerna släpper ut 39 gram mindre CO2 per körd kilometer.

Nya Master finns i flera olika skåpversioner, från 11 till 22 kubikmeter, med en 400 mm bredare sidodörr och upp till 100 mm längre lastyta – den längsta i sin kategori. Modellen har även en kortare hjulbas och en nydesignad framaxel, vilket innebär 1,5 meter kortare svängradie.

Ombord i nya Renault Master är likheten med komforten och kvaliteten på personbilar väldigt tydlig. Detta bland annat genom en s-formad instrumentbräda och en 10-tumsskärm, ”OpenR-link”. Ratten är hämtad från personbilarna och kan justeras i både höjd och djup för en optimal körställning.

Som förare får man tillgång till totalt 135 liter lagringsutrymme – vilket är 25 procent mer än nuvarande Master. Mittsätet kan fällas ner så att det kan fungera som arbetsbord med plats för en bärbar dator och det finns USB-C-portar för laddning av elektronikprylar.

Nya Renault Master erbjuder 20 förarassistanssystem som till exempel automatiskt nödbromsningssystem, släpstabilitetshjälp och intelligent farthållare.

Euro NCAP rankar Master högt för sitt ”Safety Assist Performance” med 84 procent. Nya Master erhåller bra poäng i alla aspekter av aktiv säkerhet som bedömts av Euro NCAP. Nästan alla kritiska ADAS-funktioner är standard och nya Renault Master får högsta ”Platinum”-betyg.

Nya Master kommer också med en elektrifierad drivlina; E-tech electric med 87 kWh-batteriet erbjuder upp till 460 km (WLTP) räckvidd.

Om artikeln

Publicerad: 2024-08-29 10:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonsnyheter Renault Master Transportbilsdagen