Redan 2017 visades Tesla Semi upp och direkt lade Girteka Logistics en beställning. Leveransen förväntades då äga rum efter cirka två till tre år. Så blir det alltså inte nu.
Dragbilen presenterades först 2017 och den skulle komma ut på marknaden 2020, men den kom officiellt först i produktion i slutet av 2022. Så blir det inte nu heller.
Elon Musk erkänner att fabrikerna ”förlorar miljarder” på grund av förseningarna. Tesla Semi-programmet upplever betydande förseningar trots att de redan officiellt skulle varit i serieproduktion.
Trots att programmet gick in i produktion för mer än ett år sedan har det varit mycket begränsat.
I oktober 2023 fick vi veta att Tesla bara hade byggt cirka 70 Tesla dragbilar och företaget använde dem internt och med en huvudkund – PepsiCo.
I januari 2023 tillkännagav Tesla en expansion av Gigafactory i Nevada för att bygga Tesla Semi i volym. Men mer än ett år senare har vi inte hört mycket om ansträngningen.
I våras gjorde Tesla en sällsynt uppdatering om produktionsplanerna för Tesla Semi när Lars Moravy, Teslas vd för fordonsteknik, kommenterade: ”Vi avslutar konstruktionen av Semi för att möjliggöra en superkostnadseffektiv högvolymproduktion med våra lärdomar från vår flotta och vår pilotflotta och Pepsis flotta som vi expanderar marginellt i år. Parallellt, som vi visade på aktieägarnas däck, har vi påbörjat byggandet av fabriken i Reno. Våra första fordon planeras till slutet av 2025 med externa kunder från 2026.”