Den så kallade reduktionsplikten höjs marginellt från nästa år och skatten på drivmedel sänks. Samtidigt meddelar regeringen att reduktionsplikten reformeras. Regeringen justerar också den svenska lagstiftningen utifrån EU:s förnybarhetsdirektiv, där även el kan användas för att drivmedelsbolagen ska kunna uppfylla lagens krav.
Transportföretagen välkomnar att regeringen går varsamt fram med drivmedelspriserna och EU-anpassar svenska styrmedel. Samtidigt efterfrågar branschen fortfarande klarhet i frågan om när regering ska tillsätta utredningen om en total översyn av alla nu gällande nationella skatter och andra styrmedel som påverkar kostnaderna på transporter.
– Att nivån i reduktionsplikten justeras marginellt är ingen överraskning och det är positivt att regeringen möter detta med en skattesänkning. För transportsektorns omställning behövs biodrivmedel under lång tid framöver men till rimliga och konkurrenskraftiga priser. Men att nu även el kan inkluderas för att uppfylla kraven i reduktionsplikten är väldigt positivt och något som vi efterfrågat länge, säger Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
– Det är hög tid, givet nya styrmedel och ambitiösa klimatmål från EU, att analysera vilka styrmedel som behövs i Sverige för att klara detta på ett kostnadseffektivt sätt. Tiden är mogen för en verkligt bred utredning och en styrmedelsreform. Vi vill gärna se att elskatten vid laddning av tung yrkestrafik sänks för att ytterligare accelerera elektrifieringen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Höstbudgeten presenteras i sin helhet den 19 september.