Elonroads lösning består av en laddskena placerad på marken. När en förare ställer sig med lastbilen ovanför skenan fälls en energimottagare ner från fordonets undersida, och laddning påbörjas automatiskt.
– Det ska bli spännande att få trycktesta tekniken i vår dagliga drift. Förhoppningen är att utnyttja tiden på terminalen till max – och med Elonroads lösning kan lastbilen börja laddas direkt när chauffören parkerar. För våra chaufförer innebär det här dessutom att de inte behöver tänka på laddningen alls, allt sker automatiskt. Om allt faller väl ut ser vi en stor potential i att utöka testet, säger Hanna Jonasson, Director of Operations på Bring.
För tre år sedan investerade Bring i Elonroad. Elonroad och Posten Bring-koncernen har tidigare utfört ett pilottest i norska Trondheim. Installationen i Malmö blir det första testet på tung lastbil med sladdlös snabbladdare (150 kilowatt).
Lastbilen som kommer att ladda på snabbladdaren, en Mercedes eActros, har anpassats med en energimottagare, tillsammans med ingenjörer från den tyska lastbilsjätten. Faller implementeringen väl ut ser Bring goda möjligheter i att utöka med fler snabbladdare från Elonroad.