Cellcentrics NextGen bränslecellssystem är designat för långdistanstransporter med tunga fordon och den virtuella modellen visades för första gången på IAA i Hannover i år.
Denna virtuella modell ger en förhandstitt på dimensionerna och designen av den nya generationen av bränslecellsystem som enligt Cellcentric kommer att förändra spelplanen.
Med en totalvikt på mindre än 400 kg är detta nya system designat för konventionella 13-liters dieselmotorutrymmen. Det nya bränslecellssystemet kommer att kombinera hög effektivitet och prestanda tillsammans med marknadsledande TCO. Systemet kännetecknas av högre driftstemperaturer och lägre kylbehov.
Systempaketet säkerställer upp till 375 kW kontinuerlig effekt med 20 procent lägre bränslecellsförbrukning. Jämfört med riktmärket (BZA150) för bränslecellsystem, har systemet dessutom fått 40 procent högre effekttäthet och 40 procent lägre komplexitet, enligt Cellcentric.
Produktionsmässigt markerar den industrialiserade pilotproduktionen i Esslingen ytterligare ett steg mot ankomsten av Europas största bränslecellsproduktionsanläggning – den nya KLIMA|WERK-fabriken i Weilheim, som planeras att öppna mot slutet av decenniet.