Falkenklev har uppmärksammats de senaste åren för sin stora satsning på elektrifierade transporter. Redan 2022 invigde man sin egen laddanläggning – Rifil – landets största laddpark för tunga fordon. I år har man förutom ordern på skåpbilar även beställt dussintals eldrivna tunga lastbilar.
– Målet är att alla våra 140 fordon ska vara eldrivna inom något år, säger företagets vd, Victor Falkenklev
De nya el-skåpbilarna från Mercedes-Benz har en räckvidd (WLTP) på upp till 44 mil vid blandad körning. I stadstrafik upp till 53 mil.
Totalvikten är på 4 250 kg, men bilarna får ändå köras på B-körkort. Detta tack vare en ny regel från den 1 juli som ska kompensera för eldrivna fordons högre tjänstevikt.
– Den nya regeln gör det mycket lättare för oss att snabba på vår elektrifiering, säger Victor Falkenklev
Nu kan eldrivna skåpbilar alltså lasta lika mycket som dieseldrivna och Falkenklev kan därför ha samma förare utan att fundera på körkortsbehörighet.
– Vi är vana vid Sprinter och förarna gillar den verkligen. Detta är ju exakt samma bil – men ned en annan drivlina.
De nya bilarna har sålts av Anton Gyllenbjörk på Hedin Bil. I affären ingår ett mångårigt service- och supportavtal.