Rehbaum säger att det råder brist på lastbils- och bussförare i Tyskland och eftersom man inte kan tillgodose behovet av förare med inhemsk personal är man akut beroende av utländsk yrkesarbetare.
– Många människor vill arbeta som chaufförer här, men måste ägna månader åt att kämpa sig igenom byråkratiska procedurer på tyska ambassader och konsulat. Vi har helt enkelt inte råd med det längre, säger Henning Rehbaum.
Enligt Rehbaum väntar många kandidater månader bara på ett möte, till exempel på ett turkiskt eller kosovanskt konsulat. Dessutom finns det långa förfaranden för erkännande av utländska kvalifikationer.
Rehbaum frågade därför den federala regeringen vad den specifikt gjorde för att påskynda erkännandeprocessen för förare från tredjeländer.
Den federala regeringens svar visar att antalet visum som utfärdas för förare från tredjeländer är lågt.2023 utfärdades bara 837 arbetstillstånd och i år endast 604 (den 6 september 2024).
Vad Rehbaum menar att regeringen måste förstå är att förare från Kosovo eller Turkiet får köra på tyska vägar med 40 ton för östeuropeiska speditörer varje dag.
– Men om du vill köra för en tysk arbetsgivare måste du gå en tyskkurs, ta ett körkort och ett yrkesförarprov innan. Trafikmyndigheten måste sänka dessa hinder till en europeisk standard och märkbart påskynda viseringsprocessen, kräver han och tillägger att även om det nu, enligt Rehbaum, finns en ”accelererad procedur” för yrkesförare, så används detta sällan.
Han hänvisar till den federala regeringens svar på en mindre utredning enligt vilken endast 79 arbetstillstånd kommer att utfärdas påskyndat 2024 jämfört med nästan 1 300 ärenden utan acceleration.
För två år sedan gav EU även medlemsländerna möjlighet att erkänna kvalifikationer på ett obyråkratiskt sätt. Än i dag har denna förordning inte implementerats i tysk lag säger Rehbaum i sin kritik.
– I min valkrets är två ukrainska förare fortfarande oförmögna att utföra sina yrkesaktiviteter och får i stället, ofrivilligt, medborgarförmåner, kritiserar Rehbaum.
Avslutningvis säger han att regeringen kan eller vill helt enkelt inte förstå omfattningen av förarbristen.
– Regeringen måste nu systematiskt ta itu med de överbyråkratiserade processerna. Annars kommer det att fortsätta att bidra till att fler och fler busslinjer läggs ner och försörjningskedjor inom industri och handel bryts, säger Henning Rehbaum.