Plattformen för fordonet har utformats efter de behov och önskemål som yrkesförare har med fokus på säkerhet både för förare och gods vid leveranser, lastning och lossning.
Flexis är glada över att vara med och förverkliga den plan som Renault, Volvo och CMA CGM Group har skapat för att förändra stadstransporter med målet att göra transporterna mer hållbara, säkrare och bättre för både stadsmiljön, förarna och invånarna.
– Renault Estafette Concept är ett första exempel på hur framtidens eldrivna transportbilar kommer att se ut och vara designade för stadskörning då de är kompakta, uppkopplade och skapade för hållbara leveranstjänster, säger Philippe Divry, vd, Flexis.
Renault Estafette Concept är designad för att köras i städer. Det är en kompakt, men ändå rymlig helelektrisk skåpbil som kombinerar längden hos en Kangoo, smidigheten i en Clio och lastkapaciteten i en Trafic. Fordonet är designat för yrkesproffs, byggd efter deras åsikter och anpassad för deras behov samt gör arbetet smidigare och säkrare.
Estafette Concepts mått (4,87 x 1,92 meter) liknar Kangoo’s (4,91 x 1,86 meter), Men Estafette Concept är mycket högre (2,59 meter jämfört med 1,85) och med en tydlig vertikal silhuett (så kallad ”standing proportions”). Det gör att föraren kan röra sig enkelt mellan exempelvis kupén och lastkajen.
Sidodörrarna öppnas med en snabb rörelse. Jalusi-öppningen baktill öppnar upp skåpbilens fulla höjd. Skåpbilen kan till exempel backa nära intill till en lastkaj för enkel lastning. Jalusin används uteslutande för lastning och skjutdörren vid sidan av trottoaren används uteslutande för lossning, för en säkrare arbetsmiljö.
Renault Estafette Concepts mjuka form ger ett lugnt intryck som på ett snyggt sätt döljer bilens avancerade teknik och taket är färgglatt i poppigt gult ovanpå en grå hytt som gör att skåpbilens höjd känns mindre dominant.
Kylargrillen under vindrutan sticker ut från de annars mjuka konturerna på Estafette Concept. Det bakbelysta Renault Nouvel’R-emblemet reflekteras tydligt i det nya LED-ljusmönstret, som bildar stora, vertikala fragment av logotypen i ändarna av grillen.
I hytten finns endast ett säte för föraren. Sätet är placerat på en plattform så att föraren befinner sig i en bekväm och säker position. Föraren kan vrida sätet för en upprätt ställning och alla som är upp till 1,90 meter långa kan stå helt rakt inuti. Plattformen under sätet har 7 lådor (3 på dörrsidan, 4 på andra sidan).
Instrumentpanelen är full av teknologi och saknar en traditionell skärm vid ratten. Två X-tums vertikala skärmar i slutet av instrumentpanelen visar kameravyer bakifrån.
En skjutdörr skiljer sittbrunnen från lastutrymmet. Den stängs automatiskt när föraren återvänder till förarplatsen eller lämnar fordonet så att godset i baksätet alltid är säkert. Lastutrymmet har fyra fällbara hyllor där föraren kan ordna godset på ett tydligt och logiskt sätt.
Renault Estafette Concept är helt uppkopplad och utnyttjar SDV (Software-Defined Vehicle) i plattformen som utvecklats av Ampere. Elektroniska SDV-arkitekturer spelar en viktig roll för att öka prestanda och kostnadseffektivitet i den nya generationens fordon. De har även moderna funktioner som uppdateras i realtid och kan förutsäga när underhåll behövs. Tillsammans hjälper de till att sänka användningskostnaderna med ungefär 30 procent.
Instrumentpanelen är full av teknologi och saknar en traditionell skärm vid ratten.