Från vänster Eric Muller, Director Product & Innovation Commercial EMEA och Tomas Andersson, Manager Fleet Mobility Nordic. Burkarna på bordet är från vänster kimrök, risskal, kiseldioxid och sist rågummi. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs. Från vänster Eric Muller, Director Product & Innovation Commercial EMEA och Tomas Andersson, Manager Fleet Mobility Nordic. Burkarna på bordet är från vänster kimrök, risskal, kiseldioxid och sist rågummi. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

Goodyear Total Mobility – en del av en hållbar framtid

Begreppet hållbarhet är något ingen produkttillverkare längre kan undgå att adressera. Det gäller inte minst däcktillverkare. På Elmia Lastbil träffar vi däcktillverkaren Goodyear för att fråga hur de arbetar med hållbarhet. Ett sätt att minska CO2-utsläpp menar Goodyear är att övervaka lastbilarnas däck i realtid eftersom det skapar en kedjereaktion.

Företaget har lanserat Goodyear Total Mobility som inkluderar produkter, lösningar och tjänster för att maximera åkeriernas effektivitet, konkurrenskraft och hållbarhet. Lösningarna inkluderar olika däckövervakningssystem som samlar in data om däckets skick och behandlas av algoritmer som presenteras i en användarvänlig app där åtgärder vid behov föreslås.

Data samlas in med hjälp av antingen TPMS, Goodyear CheckPoint drive-over-läsare eller Goodyear DrivePoint drive-through-läsare. Goodyears DriverHub- och FleetHub-appar ger enkel åtkomst till data och varnar föraren och vagnparkschefen om däckens skick och när en åtgärd krävs.

Genom konstant övervakning av däckens tillstånd i realtid kan åkerierna agera proaktivt för att reducera antalet haverier och därmed höja säkerheten på vägarna. Underhållet blir också förutsägbart när man tidigt kan upptäcka negativa förändringar och då snabbare åtgärda dessa. Genom apparna får företagen också tillgång till Goodyears omfattande servicenätverk för såväl assistans som planerat underhåll.

Bättre däckunderhåll ger en bättre bränsleeffektivitet vilket innebär färre utsläpp.

En annan positiv effekt med däckövervakning är att däcken, när det är dags att byta ut dem, är i bättre skick och fler kan återanvändas efter regummering.

När det kommer till hållbarhet hos produkterna är det viktigt att få nya produkter certifierade, men processen är omfattande, tidskrävande och kostsam. Genom certifiering får Goodyear ett mått på hur hållbar en produkt är.
– Hållbarhet är en integrerad del av vår affärsstrategi. Vi analyserar hela livscykeln för alla våra däck. Detta inkluderar råvaror, tillverkning, hållbarhet, distribution och produktcirkularitet, säger säger Eric Muller, Director Product & Innovation Commercial EMEA.

På Goodyear är man fast besluten om att hantera de material de använder för sin verksamhet och sina produkter på ett ansvarsfullt sätt.
– Det inkluderar ansträngningar för att köpa in hållbart naturgummi och öka användningen av hållbara material, säger Eric Muller.

Inom lastbilsdäck fokuserar Goodyear på att erbjuda lastbilsdäck som kan hjälpa till att sänka bränsleförbrukningen.
– Genom att kombinera våra mobilitylösningar som hjälper att bibehålla optimalt däcktryck med lågt rullmotstånd och helt regummeringsbara däck, kan vi erbjuda våra kunder effektiva sätt att reducera bränsleförbrukning och därmed potentiellt hjälpa dem att minska sina CO2-utsläpp, säger Tomas Andersson, Manager Fleet Mobility Nordic.

Eric Muller ställer upp fyra burkar på bordet för att visa hur man arbetar med hållbarhet när det gäller däckens material. Den ena burken innehåller det man vill komma bort från, kimrök, som är ett fint kolpulver. En burk innehåller naturgummi en annan kiseldioxid, men innehållet i en av burkarna får oss att höja på ögonbrynen. Den innehåller skal av ris.

Kiseldioxid är en ingrediens som ofta används i däck för att förbättra greppet och minska bränsleförbrukningen.

Ett demonstrationsdäck Goodyear har innehåller en unik variant av kiseldioxid som produceras av aska från risskal.
– Med den blandningen kan våra däck potentiellt klara att rulla längre och med ett bättre väggrepp än de traditionella däcken, säger Eric Muller.

Risskal är i dag en biprodukt som antingen eldas upp, grävs ner eller hamnar på deponier och det finns god tillgång på det.

Goodyear arbetar konstant med att identifiera nya hållbara material för att stödja deras tillverkningsprocess för att minimera påverkan på miljön. Företaget har också ambitiösa mål, till exempel att till 2030 introducera branschens första 100% hållbara material och underhållsfria däck.

Avslutningsvis säger Eric Muller att hållbarhet kräver samarbete mellan många intressenter över hela världen, något som pågår redan nu och att det är vägen framåt.
– Goodyear är en av grundarna av och ledaren för WBCSD:s Tire Industry Project (TIP), som bildades 2005 som ett globalt, frivilligt, vd-lett initiativ som inkluderar ledande däckföretag.

Tillsammans arbetar TIP:s medlemsföretag, som representerar cirka 65 procent av världens däcktillverkningskapacitet för att förutse, identifiera, analysera och hantera den potentiella påverkan på människors hälsa och miljön i samband med utveckling, användning och hantering av däck under däckets hela livscykel.

Om artikeln

Publicerad: 2024-09-02 15:55
Kategori: Okategoriserade
Taggar: CO2 Däckmaterial Däcktillverkning Eric Muller Goodyear Goodyear Total Mobility Hållbara Däck Kimrök Kiseloxid Risskal Tomas Andersson TPMS