De senaste fyra åren har omkring 50 procent av åkeriföretagen på Gotland uppgett att de haft problem med att rekrytera förare.
– Därför är det ett glädjebesked för branschen att det nu startas en transportinriktning på gymnasiet på Gotland, säger Marcus Ljungberg, på TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.
Om allt går enligt plan ska utbildningen starta läsåret 2025/2026.
För Gotlands ungdomar betyder det att man äntligen har möjlighet att gå en transportutbildning i sin hemort.
– I dag måste de flytta hemifrån, till exempel till Oskarshamn. Det är ett stort steg i den åldern och ett hinder för att börja utbildningen, säger Marcus Ljungberg.
Det finns också en risk att ungdomarna, som ofta får jobb direkt efter utbildningen, börjar arbeta på fastlandet eftersom de redan tagit steget att flytta.
– Vi vill inte tappa arbetskraft när branschen på Gotland ropar efter duktiga förare. Nu kommer åkeriföretagen äntligen kunna kompetensförsörja på hemmaplan, säger Marcus Ljungberg.
Transportinriktningen försvann från Gotland 2017. Då menade regionen att det var en dyr utbildning och att en avveckling skulle spara mycket pengar. Detta är en anledning som ofta anges när man lägger ner utbildningen.
– Men det är ett väldigt kortsiktigt tänk. Tittar man i stället på hur snabbt man får igen pengarna så är det inte dyrt. Ungdomarna går direkt ut i jobb och vi säkrar våra viktiga transporter för samhället, säger Marcus Ljungberg.
Transportbranschen på Gotland har under lång tid kraftsamlat för att skapa förståelse hos beslutfattare om transportbranschens kritiska kompetensförsörjningsbehov och dess roll i lokalsamhället.
– Att det snart återigen finns en transportutbildning är ett resultat av ett långsiktigt engagemang från branschen för alla unga som drömmer om att bli yrkesförare, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.
Emelie Gardell, som är personalchef på Gotlands Bilfrakt vittnar om svårigheterna att rekrytera förare.
– Vi har haft svårt att rekrytera chaufförer med rätt kunskaper. När det fanns en transportutbildning på Gotland tidigare fick de en bred utbildning med relevanta erfarenheter under sin praktik, det har vi saknat, säger hon.
Nu känner sig Emelie Gardell lättad.
– Inom några år har vi många förare som går i pension. Vi kommer ha stort behov av att anställa nya kompetenta medarbetare. Redan nu löser vi sommarens semestrar genom att fråga de som valt att gå i pension, avslutar hon.