Scania skriver i ett pressmeddelande att de nu kan leverera ellastbilar ”med den största lastkapaciteten”. Dessutom kan man tack vare sitt modulsystem erbjuda ett stort utbud av elmaskiner (i nio olika effektnivåer) och alternativ för batterier, chassier, kraftuttag, hyttvarianter och axelkonfigurationer.
– Samtidigt är elektrifierade transporter beroende av ett helt ekosystem. För att bli den bästa partnern till våra kunder måste vi erbjuda långt mer än fordonen. Vårt stöd omfattar laddinfrastruktur, övervakning av batteriprestanda, dynamisk ruttplanering, finansiering och många andra tjänster. Under de gångna två åren har vi arbetat hårt för att säkerställa att allt detta finns på plats, säger Christian Levin, vd och koncernchef för Scania.
Scania trycker även på biogasens betydelse i omställningen. På IAA visas Scania Super 460 R. Inom biogas, erbjuds kunderna valet mellan komprimerad och flytande biogas, den senare med räckvidd på upp till 1 800 kilometer, enligt lastbilstillverkaren.
Men vad vore en Scaniamonter utan den legendariska V8:n?. Scania skriver i pressmeddelandet att ”besökare på IAA kommer tveklöst att uppskatta Scania R 660, byggd för de tuffaste förhållandena.”.
Samtliga lastbilar – liksom nya tjänster för ökad effektivitet och kostnadsbesparingar – står i fokus när transportbranschen står på randen av omställningen till hållbara transporter.
De fem lastbilarna i Scanias monter representerar tillverkarens modulära lösningar för att minska CO2-utsläpp – biodiesel, biogas och elektrifiering:
- Elektrifierad 4×2 dragbil med 728 kWh som även erbjuds med 416, 520 eller 624 kWh.
- Scania Super 460 R (vinnaren av Green Truck Award för den mest bränsleeffektiva diesellastbilen).
- Services 360 – en modulariserad tjänsteportfölj med servicepaket från Core, Plus och Full till Pro.
- Scania ProDriver, engagerande digital coachning för att utveckla yrkesförare anpassad för fjärrtrafik och regionala transporter med upp till fem procent i bränslebesparing.