TurboStar var en speciell modell som Iveco producerade under 80-talet där den utmärkte sig med en 420 hk V8-motor i de kraftigaste varianterna och utrustning som var ovanlig för den tiden.
Jørgen Andreassen som i dag arbetar som testförare och utbildare i miljövänlig körning för Iveco, har nästan 40 års erfarenhet som testförare och minns när TurboStar lanserades.
Den ursprungliga Iveco TurboStar 190.42 utvecklades 1982 i Turin i Italien och lanserades i Danmark 1984.
– På den tiden körde jag själv lastbil och jag minns att TurboStar var en stor nyhet och en fantastisk lastbil för sin tid. Den körde bra, erbjöd verkligen goda förhållanden för föraren och med sina 420 hästkrafter hade den också en otrolig dragkraft, säger Jørgen Andreassen och tillägger att fordonet med sina 17,2 liter hade den volymmässigt största motorn som har använts för lastbilar på den danska marknaden.
Den kraftfulla motorn var särskilt lämplig för tunga laster och krävande körning. Med den stora V8-motorn och en osynkroniserad växellåda märktes skillnaden jämfört med andra lastbilar.
Den erbjöds med två transmissionsalternativ – en 16-växlad ZF synkroniserad och en 12-växlad osynkroniserad amerikansk växellåda. Den osynkroniserade 12-växlade växellådan var en utmaning för många, men för dem som bemästrade den var den en fröjd att använda.
– Man behövde inte använda kopplingen när man växlade, utan man hade varvtalet i örat och kände när det var rätt tidpunkt att växla. Det gjorde körningen mycket mer effektiv, särskilt på de långa och mer krävande sträckorna, säger Jørgen Andreassen.
Jørgen Andreasen har varit med på nära håll under många år och tycker det har varit otroligt att bevittna hur förarhytterna har blivit större och mer bekväma samt motorerna mer effektiva med högre prestanda, lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp.
– Själva körupplevelsen har blivit mycket bättre, säger han.
TurboStar är ett konkret exempel på hur Iveco lyssnar på förarna och marknaden när de designar och utvecklar sina fordon. I dag ligger man i framkant inom transportbranschens omställning till exempelvis biogaslösningar.
Jørgen Andreassen säger att Iveco ständigt tänker framåt och nämner den senaste förbättringen av dieselmotorn som resulterat i längre körsträcka per liter och kraftigt minskade CO2-utsläpp.
– Men vi har också över 35 års erfarenhet av utveckling av biogasfordon med en totalvikt på upp till 50 ton. Det är det inte många av våra konkurrenter som kan skryta med. Vår förmåga att tänka framåt är lika stark som vår respekt för vår historia, avslutar Jørgen Andreassen.
År 2022 återlanserade Iveco en specialutgåva av sin lastbilslegend, TurboStar Special Edition, för att hedra TurboStar-serien. Den moderna TurboStar-utgåvan är utrustad med den nuvarande toppmotorn, Cursor 13 med 570 hk, en 12-växlad HiTronix-växellåda samt spoilers både uppe och på sidorna.
Stilmässigt har man inspirerats av 80-talets ikon med röda och grå metallicfärger och längs förarhytten har de klassiska Ivecofärgerna från den tiden – gul, röd och blå – använts. Men lastbilen är självklart optimerad, bland annat dess bränsleförbrukning.
40 år efter sin lansering är Iveco TurboStar fortfarande en legend och representerar på många sätt Iveco:s kompromisslösa fokus på förarnas komfort och banbrytande teknologi.
År 2022 återlanserade Iveco en specialutgåva av sin lastbilslegend. Foto: Iveco.