Låg risk för bränder i elfordon och eltransportmedel

Med anledning av batteribränder eller misstänkta batteribränder får MSB just nu många frågor om bränder i eltransportmedel som helt eller delvis drivs av litiumjonbatterier. MSB har under de senaste åren följt riskerna med bränder i el- och hybridfordon och har gjort en sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel 2018–2023 som bygger på räddningstjänsternas händelserapporter.

Sammanställning bränder i e-fordon 2018 – 2023 visar att totalt har 490 bränder eller tillbud med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel skett under de åren. Alla bränder eller tillbud har emellertid inte inneburit påverkan på transportmedlets batterier. I några fall har batteriet troligen inte haft betydelse för branden annat än det osäkerhetsmoment och behov av riskbedömning som förekomsten av batterier har inneburit för räddningstjänsten.

I en del andra händelser har det inte tydligt framgått huruvida batteriet varit involverat i branden men har av MSB räknats in i de händelser där el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel varit en del i olycksförloppet. I tabellerna nedan visas fördelningen på händelserna.

Ulf Bergholm, handläggare på MSB, säger att det är viktigt att betona att de inte ser en dramatisk ökning av bränder som beror på batteriet i ett eltransportmedel.
– Men nya produkter kan ge nya risker och det är viktigt för oss på MSB att vi håller oss uppdaterade. Därför fortsätter vi arbetet med att följa upp bränder i eltransportmedel med litiumjonbatterier, säger han.

Risken för bränder i batterier är låg, men att ha det rekommenderade brandskyddet hemma är ett bra sätt att skydda sig om olyckan skulle vara framme.
– Råd gällande säker laddning av litiumjonbatterier, som till exempel till elcyklar, finns att läsa på flera organisationers webbplatser, så som MSB och Elsäkerhetsverket. Även många räddningstjänster har information på sina webbplatser, säger Ulf Bergholm.

Det finns framför allt två risker som förknippas med litiumjonbatterier. Dessa är termisk rusning som kan starta en brand i batteriet och brand och farliga brandgaser
Ulf Bergholm betonar vikten av att laddningen sker på ett säkert sätt och enligt rekommendationer från tillverkare samt enligt de regelverk som Elsäkerhetsverket har.

När det gäller batterier till mindre eltransportmedel som laddas i eller i närheten av bostaden rekommenderar MSB att laddning sker under uppsikt och inte i närheten av andra brännbara material. Om batterier laddas inne i bostaden är det viktigt att det finns brandskydd (brandvarnare, pulversläckare och brandfilt) och att alla i bostaden vet hur de tar sig ut ur huset om det börjar brinna.

MSB samarbetar även med andra myndigheter och aktörer kring frågorna, både nationellt och internationellt, för att hålla oss uppdaterade och löpande samla in ny kunskap. MSB fortsätter följa utvecklingen inom området, antalet bränder och olyckor med litiumjonbatterier och uppdatera våra rekommendationer när så behövs.

Vill man ta del MSB:s sammanställning, finner man den här.

Om artikeln

Publicerad: 2024-09-13 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteribrand Brandsäkerhet Elektrifiering Elfordon Litiumjonbatterier MSB Säker Laddning Termisk Rusning