Syftet med det nu undertecknade samarbetsavtalet är att utveckla materialet ytterligare för att anpassa det för kommersiell däcktillverkning.
Enligt de inledande laboratorietesterna som genomförts på Reselo Rubber har det stor potential att ersätta traditionella fossilbaserade material i däck.
– Dessutom är materialet inte bara förnybart, utan vi tror att det också kan användas för att förbättra däckets prestanda, säger Heini Siekkinen, Senior Manager, Research & Sustainability från Nokian Tyres.
De båda företagen är glada och stolta över samarbetet.
– Partnerskapet med Nokian Tyres markerar en viktig milstolpe i vår ambition att revolutionera gummiindustrin med ett högpresterande biobaserat gummi, säger Henrik Otendal, vd och en av grundarna av Reselo.
Reselo vann Nokian Tyres ”Fast Race, Big Change” hållbara däckinnovationsutmaning som syftade till att hitta nya lösningar för mer hållbara däck. Efter den preliminära testningen etablerades potentialen för Reselo Rubber som ett möjligt däckmaterial och nu inleds ett närmare samarbete för att vidareutveckla materialet för att matcha krävande däckegenskaper i industriell skala.
Ett av Nokian Tyres viktigaste hållbarhetsmål är att ha 50 procent av råvarorna i Nokian Tyres-däck förnybara eller återvunna till 2030 och företaget har nått flera milstolpar nyligen. I juni 2024 visade företaget användbarheten av UPM BioMotion™, ett banbrytande nytt förnybart material i däck genom att presentera konceptdäcket Nokian Tyres Green Step Ligna.
I augusti 2024 meddelade Nokian Tyres att deras fabrik i Nokia, Finland har erhållit International Sustainability and Carbon Certification PLUS. Med certifieringen kan Nokian Tyres introducera nya hållbara, PLUS-certifierade råvaror i sina däck.
Nokian Tyres tror att Reselo Rubber har potential att vara ett av stegen på deras resa mot hållbarhetsmålet.
Reselo AB genomför tester av materialet de kallar Reselo Rubber. Foto: Reselo AB.