Renault Master H2-Tech Prototyp. Foto: Renault. Renault Master H2-Tech Prototyp. Foto: Renault.

Renault Master H2-Tech med vätgasdrift

Renault introducerar en helt ny Master H2-Tech-prototyp vid IAA Transportation-mässan i Hannover. Denna vätgasdrivna version kompletterar sortimentet som redan innehåller el- och dieselmotorer. Renault Masters multienergiplattform integrerar vätgasarkitekturen utan att dra ner på någon av styrkorna hos Master.

Nya Renault Master är det enda fordonet i sin klass tillverkat i Frankrike med multienergiplattform (förbränning, el och vätgas) och alla karossvarianter tillverkas på samma löpande band vid Batilly-fabriken nära Metz. Motorer, växellådor och batterier tillverkas i Frankrike och 84 procent av leverantörerna är baserade i Frankrike.

Medan förbrännings– och elversionerna redan finns på marknaden, kommer nya Renault Master att marknadsföras i en vätgas H2-Tech-version 2025.

Världspremiären av Master H2-Tech Prototype presenterar funktionerna i denna nya nollutsläppsversion av Master utvecklad av Hyvia, ett samriskföretag mellan Renault Group och Plug dedikerat till vätgastransporter. Renault har under de senaste 15 åren närmat sig vätgaslösningar.

Vätgasversionen har designats för att erbjuda konstant drifttillgänglighet och tillförlitlighet vid intensiv användning av yrkesproffs.

Med, enligt Renault, längst räckvidd i sitt segment, 70 mil WLTP-autonomi, oavsett väderförhållanden och en laddningstid på 5 minuter, menar Renault att fordonet visar sin status som det nya riktmärket oavsett vilken energislag man väljer.

Renault ser den nya Renault Master H2-Tech-prototypen som en banbrytande innovation som erbjuder tillförlitlighet och prestanda tack vare en vätgasarkitektur som är helt integrerad i fordonsplattformen redan från designstadiet vilket bevarar både lastutrymme och nyttolasten.

Modellen har utvecklats av Hyvia under mer än tre år baserat på återkoppling från kunderna om de två första H2-Tech-versionerna, tillgängliga sedan 2023.

Den nya generationens Dual Power (batteri- och bränslecellsenergiarkitektur) är energieffektiv och erbjuder en räckvidd på upp till 70 mil med ett integrerat multimediasystem för optimerad hantering av räckvidd och H2-förbrukning.

Den framtida Renault Master H2-Tech kommer att marknadsföras av Renault och kommer att dra nytta av ett nätverk av specialiserade H2-Tech-återförsäljare som är utbildade i utmaningarna med vätgas för försäljning och eftermarknad av denna nya version. Fordonet kommer att vara helt integrerat i Renaults kommersiella fordonssortiment.

Renault Master H2-Tech kommer även fortsättningsvis att drivas av Hyvias H2-expertis som bygger på dess förmåga att initiera, utveckla och stödja H2-ekosystem med heltäckande erbjudande av vätgasbilar, H2-stationer, leverans av fossilfri vätgas och finansieringslösningar.

Om artikeln

Publicerad: 2024-09-16 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Hyvia IAA Transportation Kommersiella Vätgasfordon Renault Renault Master Världspremiär Vätgasdrift