Denna bedrift är ett resultat av forskningsprojektet iReGear där Scania samarbetar med Kungliga Tekniska högskolan och Scandinavian Transmission Service AB med finansiering från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.
Växellådan genomgick precis samma rigorösa kvalitets- och funktionstester som de växellådor som tillverkas endast med nya delar. Den bedömdes på samma testrigg som dessa växellådor, med övervakning av omkring 100 kvalitets- och funktionsparametrar.
Växellådan uppfyllde alla krav och bekräftades därmed vara så god som ny vilket innebär att den kan installeras i ett nyproducerat Scaniafordon.
Att återanvända gamla delar för att skapa nya produkter med fullgod kvalitet, så kallad ”remanufacturing”, ses som en lovande strategi inom fordonsindustrin för att minska klimatutsläpp och stödja övergången till en cirkulär ekonomi. Det kan också bidra till att lösa brist på råvaror.
Trots sin stora potential är remanufacturing inom den europeiska fordonssektorn huvudsakligen begränsad till tillverkning av reservdelar för eftermarknaden.
Förhoppningen är att iReGear-projektet kommer att bana väg för en bredare integrering av återanvända komponenter i nya fordon inom branschen och bidra till en mer hållbar industri.
iReGear-projektet pågick mellan september 2023 och maj 2024 och finansierades av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Projektet koordinerades av Kungliga Tekniska högskolan och involverade även Scania och Scandinavian Transmission Service AB.