Den globala gruvindustrin genomgår en omvandling och autonoma lösningar får allt större uppmärksamhet. Utmaningarna kan tacklas med hållbarhet i fokus då teknikutvecklingen inom området accelererar snabbt.
Genom att nyttja Scanias erfarenhet av lastbilsleveranser till gruvindustrin och Fortescues expertis inom autonom körning, kommer lösningen med vägtransporttåg att minska gruvdriftens totala miljöpåverkan.
– Den autonoma lösningen kommer att utvecklas, testas och valideras i samarbete med Fortescue vid derads järnmalmsverksamhet i Christmas Creek, Queensland, säger Manfred Streit, vd vid Scania Australia.
Med Scanias teknik inom självkörande lastbilar kommer den autonoma lösningen att integreras med Fortescues Fleet Management System (FMS) som är utformat för att optimera fordonsutnyttjande och maximera produktivitet, samtidigt som effektiv bränsle- och energianvändning säkerställs för att minska koldioxidutsläppen.
Lösningen kommer också att inkludera Scanias ombordautomationsteknik för Scania R770-lastbilen, kopplad till tre släpvagnar med en totalvikt på 120 ton och en lastkapacitet på 240 ton.
– Det här är en fantastisk möjlighet för Scania att lära sig mer om autonomi i krävande miljöer tillsammans med en innovativ partner, säger Peter Hafmar, chef för Autonomous Solutions på Scania.
Fortescue Metals vd Dino Otranto, säger att det här kommer att bli en unik autonom lösning som gör det möjligt att bryta höggradiga satellitfyndigheter på ett ekonomiskt sätt. Detta projekt hjälper dem att maximera produktiviteten med unika lågkostnadslösningar i deras gruvverksamhet.
Scania Australia har arbetat nära Fortescue under många år.
– Deras tunga lastbilar arbetar i en otroligt tuff miljö. De lokala och globala gruvspecialisterna har tagit fram en lösning som kommer att öka både effektiviteten och säkerheten, säger Robert Taylor, chef för Mining på Scania Australia.
Scania och Fortescue delar samma värderingar kring säkerhet, driftseffektivitet och att minska koldioxidutsläppen.