Den kan köras på såväl naturgas som biogas eller en blandning av de två. Det öppnar för en smidig övergång till biogas vilket är en ekonomiskt attraktiv lösning för hållbara transporter med turistbussar.
– Den nya LBG/LNG-varianten av Scania Touring är ett utmärkt alternativ för operatörer av långfärdsbussar som vill öka hållbarheten utan stora investeringar eller att verksamheten påverkas menligt, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management, People Transport Solutions, Scania.
Den nya varianten kommer med en 13-liters gasmotor som ger 410 hk (302 kW) och 2 000 Nm samt med en effektivitet som gör det möjligt för användarna att sänka sina bränslekostnader. Med en standardtank är räckvidden över 100 mil.
– Den här bussen ger en effekt, ett vridmoment och en räckvidd som motsvarar en dieseldriven buss, samtidigt som den minskar bullernivåerna och ger lägre driftskostnader. Med de vinster i hållbarhet som biogasen erbjuder är detta en helt enastående lösning, framhåller Carl-Johan Lööf.
Med Scania som föregångare har biogas länge använts i komprimerad form för att driva stads- och förortsbussar.
Under de senaste åren har den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att kyla ner gasen och omvandla den till en energität vätska som LBG/LNG vilket gör den till en mer hållbar lösning för tunga fordon i fjärrtrafik.
– Biogas kan spela en viktig roll i att fasa ut fossila bränslen från tunga transporter, särskilt i fjärrtrafik och långväga transporter. Infrastrukturen för drivmedelsproduktion och tankstationer fortsätter att byggas ut, inte minst i Europa, säger Jonas Strömberg, Sustainable Transport Business Manager, Scania.
Biogas är ett fossilfritt och förnybart drivmedel som ger upp till 90 procent minskade koldioxidutsläpp jämfört med diesel i perspektivet ”well-to-wheels”, eller från källa till hjul. Men biogas innebär även andra vinster för en hållbar utveckling.
Genom lokal bränsleproduktion kan städer och kommuner skapa lokala arbetstillfällen och lösa lokala avfallsproblem, samtidigt som de ökar energitryggheten och återför kol och näringsämnen till marken.
– Lösningarna är verkligen cirkulära och jag anser att vår 13-liters gasdrivlina är det mest hållbara och gångbara alternativet på marknaden för turistbussoperatörer. Dessutom är den godkänd för miljözon 3 i Stockholm. Det är bättre för miljön, tystare, smartare och, allra viktigast, tillgängligt här och nu, säger Jonas Strömberg.
Scania Touring för gasdrift kompletterar Scanias nuvarande gasportfölj för turistbussegmentet. Det omfattar bussar som byggs med externa påbyggare, som Scania Beulas DD LBG/LNG samt Scania Irizar i6S Efficient LBG/LNG.
Detta är Scania Tourings gasmotor. Foto: Scania.