Foto: Renault Trucks. Foto: Renault Trucks.

2025 års Renault Trucks med förbättrad bränsleeffektivitet

Renault Trucks tillkännager lanseringen av sina tunga modeller för 2025. De nya Renault Trucks T, T High, C och K-modellerna är designade för att optimera energiprestanda, säkerhet och körkomfort. Bränsleförbrukningen minskar med upp till 3 procent jämfört med föregående generation vilket ger transportörerna ökad produktivitet samtidigt som de minskar deras miljöavtryck.

Efter introduktionen av Turbo Compound för två år sedan vilken enligt Renault Trucks ger bränslebesparingar på upp till 10 procent, fortsätter Renault Trucks att göra sina fordon mer energieffektiva och med 2025 års tunga modeller erbjuder företaget ytterligare bränslebesparingar på upp till 3 procent.

Vad som bland annat lett till ytterligare bränslebesparingar är att man optimerat olika komponenter i drivlinan inklusive i motor, växellåda och axlar, samt montering av klass A+-däck som standard.

Renault Trucks T, T High och Renault Trucks E-Tech T-modellerna har nu kameror i stället för backspeglar vilket ytterligare förbättrar aerodynamiken och hjälper till att minska bränsleförbrukningen. Kamerorna sitter i fällbara vingar och är anslutna till två skärmar i hytten som visar miljön runt fordonet och har ett infrarött läge för att underlätta mörkerseende. System är även tillgängligt som tillval på Renault Trucks C, K och Renault Trucks E-Tech C-modeller.

För fjärrtransporter erbjuder Renault Trucks en version optimerad för bränsleförbrukning, kallad Renault Trucks T Smart Racer. Smart Racer, som finns på T- och T High-modellerna, kombinerar en DE13 Turbo-motor med hela utbudet av bränslebesparande alternativ. Detta resulterar enligt Renault Trucks i 14 procents lägre bränsleförbrukning och 15 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med en standardmodell.

Det justerbara servostyrningssystemet i modellåret 2025 förbättrar fordonsstabiliteten vid höga hastigheter samtidigt som det erbjuder mer lyhörd styrning vid låga hastigheter vilket gör manövreringen enklare i stads- och förortsmiljöer. System kombinerar hydraulisk servostyrning med en elmotor med hjälp av sensorer för att justera fordonets beteende i realtid baserat på lastbilens rörelser och förarens avsikter.

Ett linjehållningssystem med korrigerande styrning finns också. Det återför fordonet till sitt körfält i händelse av en oavsiktlig avvikelse samt erbjuder ytterligare skydd mot döda vinklar vilket ökar säkerheten för de mest utsatta trafikanterna.

Renault Trucks T, T High C, K-serierna och de elektriska versionerna Renault Trucks E-Tech T, C årsmodell 2025 är nu tillgängliga på tillverkarens nätverk.

Foto: Renault Trucks.
Foto: Renault Trucks.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-18 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: 2025 Bränsleeffektivitet Elektromobilitet Renault Trucks