Den nya generationen av Mercedes-Benz Actros i fjärrutförande sticker ut med sin helt nya aerodynamiska design. I kombination med uppdaterad drivlina ger detta lastbilen 8 % lägre bränsleförbrukning. Det skriver tillverakren i ett pressmeddelande. Den nya generationen av Mercedes-Benz Actros i fjärrutförande sticker ut med sin helt nya aerodynamiska design. I kombination med uppdaterad drivlina ger detta lastbilen 8 % lägre bränsleförbrukning. Det skriver tillverakren i ett pressmeddelande.

Aerodynamisk Actros med 8 procent lägre bränsleförbrukning

Mercedes-Benz tar rygg på flera andra lastbilstillverkare och givetvis är man med i matchen när det gäller ”aerodynamisk design”. Den nya generationen av Actros i fjärrutförande är ett bevis på det – och enligt tillverkaren innebär detta hela åtta procent lägre bränsleförbrukning.

När Mercedes-Benz eldrivna fjärrlastbil eActros 600 visades så var den aerodynamiska hyttdesignen något som stack ut. Den är också en starkt bidragande orsak till den långa räckvidden på hela 50 mil. Det skriver lastbilstillverkaren i ett pressmeddelande.

Men nu har även toppmodellen av Actros i dieselutförande fått en hytt med samma karaktär – ProCabin. Hytten är längre än på föregångaren vilket gör att den kunnat få en bättre aerodynamik. Integrerade kjolar och fler släta ytor gör också att vinden passerar lättare.

Samtidigt har drivlinan uppdaterats med tredje generationen av motorn OM471 och en ny version av växellådan G291. Bakaxeln har också fått en lägre utväxling (2,278).

Tillsammans sänker detta bränsleförbrukningen med upp till åtta procent jämfört med tidigare modeller, förklarar Mercedes-Benz.

Den nya versionen av Actros börjar levereras innan årsskiftet.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-08 15:28
Kategori: Nyheter
Taggar: Actros Bränsleeffektivitet Mercedes-Benz Miljö