Vindarna blåser onekligen åt olika håll inom Einride, det svenska företaget som utvecklar eldrivna och självkörande lastbilar. Under hösten har Einride stått inför stora ekonomiska utmaningar och efter att ha rapporterat en förlust på 1,3 miljarder kronor för 2023 har företaget tvingats ta till omfattande nedskärningar.
Einride har tidigare under hösten meddelat att de måste minska personalstyrkan och bromsa sin expansionstakt för att hantera sina likviditetsproblem. Företaget har också mottagit flera betalningsförelägganden under hösten, vilket ytterligare understryker deras ekonomiska problem.
Flera åtgärder har på senare tid vidtagits för att säkra Einrides överlevnad, inklusive nedskärningar i ledningen där befattningar slås ihop och där mer ansvar övergår till grundarna Robert Falck och Linnéa Kornehed Falck. Detta kommer i en tid när företaget också ber sina investerare om ytterligare finansiellt stöd för att kunna fortsätta sin verksamhet och anpassa sig till det rådande marknadsläget.
Under gårdagen (onsdag) rapporterade däremot Einride att man nu börjar köra tillsammans med PepsiCo, med en flotta av digitalt optimerade eldrivna lastbilar i Memphis, Tennessee. Denna första fas ska stödja PepsiCos distribution av Frito-Lay-produkter genom att elektrifiera vissa rutter i Memphisregionen.
Flottan på fem fordon, som drivs av förare från Frito-Lays Memphisbaserade transportpartner Armstrong Transportation, förväntas täcka över 300 000 kilometer och minska utsläppen med cirka 143 ton varje år.
För att säkerställa ”en smidig övergång till elektrisk frakt” och utöka laddningsinfrastrukturen på marknaden har Einride också installerat en privat laddningsstation på 700 kW vid Armstrongs anläggning. Det skriver Einride i ett pressmeddelande.