Lastbilen är helelektrisk och designen med låg förarposition och förbättrad sikt ska öka säkerheten för både förare och andra trafikanter. Föraren är centralt placerad i förarhytten och i en betydligt lägre position än i en vanlig lastbil. Eftersom det finns förardörrar på båda sidor kan chauffören välja att stiga ur på den sida det är säkrast.
Att minska utsläppen är en av Brings högsta prioriteringar.
– Det här testet ger oss en chans att testa en ny typ av lastbil och utvärdera hur Volta Zero presterar i vår dagliga verksamhet, säger Lars Furunäs, regionchef på Bring.
Volta Zero har en räckvidd på upp till 20 mil per laddning samt en lastkapacitet på cirka 7,5 ton vilket gör den väl lämpad för stadsdistribution. Syftet med pilottestet är att utvärdera hur Volta Zero presterar under verkliga körförhållanden och hur den kan integreras i Brings dagliga logistikverksamhet.
Testet kommer att ge Volta Trucks värdefull feedback på hur Volta Zero fungerar i en verklig distributionsmiljö berättar Mats Nordin, Business Development Manager, Nordics på Volta Trucks.