DHL Freight genomför nu pilottester för hur förändrade leveransdagar möter konsumentbehov. Piloten är en del i utvecklingen av bolagets e-handelserbjudande och tillväxtmål på den svenska paketmarknaden.
Flexibilitet och snabbhet i leverans tenderar att rankas högt när konsumenter i Sverige och världen uppger vad som är viktigt när de handlar online.
– I den globala undersökningen DHL 2024 Online Shopper Trends, hamnar snabbare leverans i topp när konsumenter väljer vad som förbättrar deras leveransupplevelse, säger Johan Widman, Director E-commerce DHL Freight Sverige.
DHL vill veta mer om detta behov och undersöka hur det ter sig i verkligheten. Under ett halvår utökar man därför sina leveransdagar med lördagar.
– Då dessa leveranser går till de allt mer populära paketskåpen är vi extra nyfikna på vad den kombinationen medför. Samtidigt genomför vi en fördjupad konsumentundersökning i syfte att komplettera de empiriska resultaten från piloten, säger Johan Widman.
Efter genomförd pilot kommer DHL att utvärdera möjligheten med lördagsleveranser till fler än 1 100 paketskåp i Sverige utöver de cirka 1 900 ombud i DHL:s rikstäckande nätverk där kunder redan kan hämta sina paket på lördagar.
Om piloten med lördagsleveranser
• Pilotområde är norra Stockholm
• Leveranserna sker till paketskåp i området
• Testerna pågår i sex månader
• Parallellt med piloten genomförs en konsumentundersökning i samarbete med Kantar