En nyckelfråga i processen är det som kallas ”skyldigheten för fordonen att återvända” till sin huvudort var åttonde vecka. Syftet med återvändandekravet för fordonen är att komma bort från den affärsmodell där transportföretag strategiskt placerar sitt huvudsäte i låglöneländer långt bort från (till exempel) Sverige för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.
Processen har också handlat om att säkra en grundläggande rätt till privat- och familjeliv för förarna på sina hemorter och att komma bort från situationen med arbetare som i praktiken bor i sin lastbil under stora delar av året.
Den 22 februari kom generaladvokatens förhandsavgörande i ärendet. Han valde då att underkänna återvändandekravet på formaliagrunder, men hade ingen kritik mot utformningen av kravet. Dock tyckte han att förslagets konsekvenser inte tillräckligt utretts innan lagen röstades igenom.
I dag den 4 oktober kommer domstolens slutgiltiga avgörande presenteras.
Skulle domstolen gå på generaladvokatens linje och ogiltigförklara återvändandekravet innebär det i praktiken en legalisering av brevlådeföretag i åkerinäringen med lönedumpning på svenska vägar som konsekvens.
Skulle domstolen i stället upprätthålla lagstiftningen bekräftar det den otroliga vinst mobilitetspaketet innebär för svenska förare och åkeriföretag i kampen mot osund konkurrens och lönedumpning i sektorn.
Nu vet vi svaret. Johan Danielsson skräder inte orden. ”EU-domstolen stöttar lönedumpning på svenska vägar. Det är för djävligt! Svenska vägar behöver bättre villkor för chaufförer och fler kontroller av fusk och utnyttjande. Återvändandekravet var ett viktigt verktyg i den kampen”, säger Danielsson.
Sedan Johan Danielsson säger han att han arbetat för att bekämpa fusk och utnyttjande i vägtransportbranschen.
– Det arbetet stannar inte av på grund av domen. Tvärtom. Nu behöver vi lägga i nästa växel för att skapa ordning och reda på europeiska vägar.
Han fortsätter: ”Oseriösa företag kringgår lagar och tvingar svenska åkerier att konkurrera på orättvisa villkor. Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för kriminella nätverk som tjänar pengar på människors utsatthet”.
Oseriösa företag kringgår lagar och tvingar svenska åkerier att konkurrera på orättvisa villkor. Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för kriminella nätverk som tjänar pengar på människors utsatthet.
Om domen:
I dagens domslut väljer EU-domstolen att upprätthålla stora delar av mobilitetspaketet. Samtidigt väljer de att ogiltigförklara ett av paketets viktiga verktyg – det så kallade återvändandekravet för fordonen.
Återvändandekravet innebär att fordon förväntas återvända till företagets huvudort var åttonde vecka.
Syftet med återvändandekravet har varit att komma bort från den affärsmodell där transportföretag strategiskt placerat sitt huvudsäte i låglöneländer, långt bort från Sverige, för att kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.
EU-domstolen motiverar sitt underkännande med att “Parlamentet och rådet inte hade tillräcklig information till sitt förfogande när denna åtgärd antogs för att möjliggöra för dem att bedöma dess proportionalitet.”
Johan Danielsson avslutar:
– Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig ingång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor, avslutar Johan Danielsson.
Johan Danielsson (S) i demonstration med transportarbetare. Foto: Regeringen.