Foto: Ford Trucks. Foto: Ford Trucks.

Ford Trucks första bränslecellsdrivna F-MAX

Initiativet kommer att ge Ford Trucks betydande kunskap inom området vätgasteknik samt FCEV-forskning. Målet är att kunna massproducera fordonet senare.

Ford Trucks ser sig som pionjärer för hållbara transporttekniker och har åtagit sig att uppnå nollutsläpp i produktionen av tunga kommersiella fordon till 2040 för att mildra effekterna av klimatförändringarna.

Ford Trucks engagemang för att uppnå en framtid med nollutsläpp visar de genom att vara engagerade i European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) Heavy Vehicle Roadmap Joint Statement. Genom att stödja detta har Ford Trucks satt upp ett tydligt mål att eliminera utsläppen från tunga kommersiella fordonsflottor till 2040.

I detta sammanhang arbetar Ford Trucks för närvarande med olika projekt, inklusive bränsleceller, alternativ för elektriska drivlinor och förbränningsvätgasmotorer för att tillgodose olika flotta och kunders krav och anpassa sig till ACEA:s Declaration of Transition to Zero Emission Freight Transportation-kompatibelt 2040-mål.

Ford Trucks har tidigare bland annat slutfört konstruktionen av en encylindrig förbränningsmotor för tunga kommersiella fordon vilken använder vätgas för första gången. Ford fortsätter att utföra experiment med motorutveckling.

Utvecklad och producerad från grunden av Ford Trucks ingenjörer, fick F-MAX ett framgångsrikt genombrott på internationella marknader genom att vinna priset ”2019 International Truck of the Year” på Hannover, en av världens mest prestigefyllda kommersiella fordonsmässor.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-14 13:48
Kategori: Nyheter
Taggar: Acea Ford Trucks Klimatomställning Vätgaslastbikl