– Detta kan verkligen göra att företag vågar ta steget till eldrivna lastbilar i stadsmiljöer, säger Philip Flygare på Veho Import som är generalagent för FUSO i Sverige.
I somras infördes en ny förordning som gör det möjligt för personer med B-körkort att köra eldrivna lastbilar på upp till 4,25 ton, Samtidigt genomfördes en annan förordningsändring som passerade mer obemärkt. Nu får godstransporter utföras med lastbilar med upp till 7,5 tons totalvikt som drivs med alternativa bränslen* utan att omfattas av kör och vilotidsreglerna.
Dessutom behövs inte färdskrivare.
Villkoret är att fordonet inte färdas mer än 10 mil från sin stationeringsplats. Redan tidigare är dessa fordon undantagna från kravet på att förarna ska ha YKB-bevis.
– Detta gör det lättare för företag att våga investera i eldrivna lastbilar, säger Philip Flygare på Veho Import.
– Klassen upp till 7,5 ton används nästan uteslutande för stadskörningar, och det rör sig ofta om korta turer som kan behöva utföras under loppet av en hel dag. Reglerna är inte anpassade för den sortens trafik och därför kan detta verkligen göra skillnad.
– Dessutom blir det lättare att hitta förare.
Det finns inte så många fordon på marknaden som klarar kravet, men FUSO eCanter 7,49 ton från Daimler Trucks är ett av dessa. Lastbilen byggs i Portugal och har litium-järn-fosfatbatterier som ger en räckvidd på upp till ca 20 mil.
Chassit finns med fyra olika hjulbaser och har en kapacitet på 3,7 ton. Motorn sitter i bakaxeln viket gör att den saknar kardanaxel och är enkel att bygga på. Det gör lastbilen lämplig för många olika sorters påbyggnader, allt från skåp till tippflak.
– Vi har redan märkt ett klart ökat intresse. Med en 7,49 tons lastbil öppnas nya möjligheter.