Det unika med bussen är att den ska klara laddeffekter på hela 1 MW genom ett egenutvecklad laddningssystem. Att ladda batteriet fullt tar 15 minuter, vilket ”möjliggör en praktiskt taget obegränsat räckvidd”, enligt ett pressmeddelande.
För bussarna som ska trafikera rutten Hyderabad och Bengaluru kommer det att finnas två snabbladdare vid ändhållplatserna.
– Det kommer att säkerställa att bussoperatören sömlöst kan byte från dieselbuss till elbuss med samma antal stopp och stillestånd som tidigare, säger företaget Exponent Energy i pressmeddelandet.
Enligt Veera Vahana och Exponent Energy är Veera Mahasamrat EV världens första tvåaxlade 13,5 meter långa EV-buss. Sovbussen är 2,6 m bred, 4 m hög och axelavståndet är 6,85 m. Den har en totalvikt på 19,5 ton och har en passagerarkapacitet på 36 personer. Veera Vahana har utrustat bussen med luftfjädring både fram och bak för att ge de åkande en bekväm åktur.
Veera Mahasamrat EV har ett 320 kWh LFP-batteri som fungerar på 650 volt. Det går att snabbt ladda batteripaketet på bara 15 minuter med hjälp av Exponent Energys 1 megawatt (MW) laddare. Bussen kommer även med en livscykelgaranti på 6 00 000 km/3 000 km för batteripaketet.
På LinkedIn skrev Exponent Energy att Veera Mahasamrat EV kommer att tillryggalägga en sträcka på 650 km med två korta stopp, båda förmodligen för snabbladdning vid motorvägens 1 MW laddstationer. Den nya elbussen har en 190 kW permanentmagnet-synkronmotor på bakaxeln. Den kan accelerera från 0 till 30 km/h på tio sekunder eller mindre, uppnå en topphastighet på 98 km/h och klara körning i 17-graders lutning.
Företagen avslöjade inte priset på Veera Mahasamrat EV i pressmeddelandet, men enligt The Aruj Gurav, en indisk YouTube-kanal, ska den nya elbussen kosta motsvarande cirka 2,7 miljoner svenska kronor.