Den nya anläggningen är speciell på flera sätt. Dels är det den första i sitt slag att drivas av en biltillverkare och dels använder den två metoder på ett sätt som aldrig tidigare gjorts i Europa. Genom att kombinera mekanisk och hydrometallurgisk återvinning räknar man med att kunna återvinna 96 procent av batteriernas råvara. Materialet kan sedan användas i nyproduktion av batterier.
– Med den nya fabriken och vårt nya forskningscenter i Stuttgart sluter vi råvarucirkeln, säger Jörg Burzer som är ansvarig för produktion och kvalitet i Mercedes-Benz koncernledning.
– Dagens batterier blir morgondagens hållbara gruva för råvaror, tillägger han.
Anläggningen är byggd i samarbete med Primobius som är ett samarbete mellan tyska SMS Group och Australiensiska Neometals och har delfinansierats av tyska staten som ett led i ett forskningsprojekt med tre tyska universitet.
Den mekaniska återvinningen skiljer ut koppar, plast, järn i en flerstegsprocess. Ur den så kallade ”svarta massan” i batteriernas elektroder skiljs kobolt, nickel och litium ut i olika steg med hjälp av hydrometallurgi.
Hydrometallurgi skiljer sig från den metod som är vanligast i Europa – pyrometallurgi – genom att bland annat kräva avsevärt mindre energi. Anläggningen kommer att drivas av fossilfri el, bland annat från en 350 kW stor solelanläggning på taket.
Den årliga kapaciteten beräknas till 2 500 ton vilket motsvarar ca 50 000 batterimoduler för nya bilar.
– Bilens framtid är elektrisk och batterier är en viktig del i denna framtid, sa Tyskland förbundskansler Olaf Scholz, vid invigningen.
– Att tillverka batterier på ett hållbart sätt är en nyckel till allt. Den cirkulära ekonomin är både en tillväxtmotor och en viktig byggsten mot våra klimatmål.
Allt enligt ett pressmeddelande från Mercedes-Benz.