Det stora flödet av lastbilar till hamnen och möjligheten att tanka arbetsmaskiner gör att läget för denna vätgastankstation är optimalt.
– Kombinerat med flera befintliga laddstationer kring hamnen är den tunga landtrafiken i Göteborgs Hamn nu helt redo för en omställning till både el och vätgas, säger Viktor Allgurén, innovationschef på Göteborgs Hamn.
Stationen ligger precis intill port 6 som är infarten till Gothenburg RoRo Terminal. Infarten som leder in till porten är en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 400 000 tunga fordonspassager varje år.
När Stena Line under de kommande åren omlokaliserar sina nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer antalet fordon i området att öka ytterligare.
Stationen driftas av Hydri som är ett bolag inriktat på att bygga upp ett svenskt vätgasinfrastrukturnätverk genom ett 20-tal vätgasstationer under 2024 och 2025.
Stationen i Göteborgs Hamn är först ut och delvis finansierad av Energimyndigheten.
– Grön vätgas har stor potential att driva omställningen av tunga transporter. Med den här tankstationen visar vi vägen framåt mot en koldioxidneutral transportsektor, säger Michel Thomas, vd för Qarlbo Energy och styrelseordförande för Hydri.
Stationen kommer att leverera grön vätgas med en kapacitet på 1 500 kilo och klarar cirka 35 lastbilar per dygn.