Förändringar av vikter och dimensioner samt förenklande för förare från tredje land ska lösa förarbristen enligt EU-parlamentet. Förändringar av vikter och dimensioner samt förenklande för förare från tredje land ska lösa förarbristen enligt EU-parlamentet.

Nya EU-parlamentet stöder vägtransporter

Det nu tillträdda Europaparlamentet har gett stöd åt vägtransportbranschen i en viktig omröstning och med det inlett förhandlingar om körkort och miljövänligare reformer. Förändringarna innefattar bland annat förändringar av vikter och dimensioner samt förenklande för förare från tredje land ska lösa förarbristen.

Som ett viktigt steg mot att reformera vägtransportbestämmelserna har EU-parlamentets utskott för transport och turism (TRAN) röstat för att inleda trepartsförhandlingar om översynen av direktiven om körkort, vikter och dimensioner.

De två direktiven syftar till att ta itu med kritiska utmaningar inom branschen som förarbrist och övergången till grönare och effektivare kommersiella vägtransporter.

Omröstningen markerar ett avgörande steg mot att balansera transportbranschens behov och EU:s hållbarhetsmål, säger IRU:s EU-direktör Raluca Marian.
– Vi är uppmuntrade av EU-parlamentets åtagande att anpassa dessa nyckeldirektiv till branschens verklighet och samtidigt stödja den gröna omställningen och vi hoppas att rådet kommer att stödja denna pragmatiska linje, tillade hon.

EU-parlamentets rapport om översynen av körkortsdirektivet syftar till att modernisera den nuvarande körkortsramen för yrkesförare. Det tar bort viktiga hinder för föraryrket vilket kommer att ge möjligheter att utöka den krympande tillgången på unga förare och för att attrahera förare från tredje land för att täcka den växande klyftan av obesatta tjänster.

Rapporten om översynen av vikt- och dimensionsdirektivet fokuserar på att ge incitament för nollutsläppsfordon genom uppdaterade regler som möjliggör en bredare användning av det europeiska modulsystemet, uppmuntrar intermodala och kombinerade transporter samt möjliggör harmonisering för att främja effektivare verksamhet.

Förutom att främja nollutsläppsfordon genom att kompensera för vikten på batterier med en extra vikttillägg, främjar revideringen också omedelbara lösningar för att minska koldioxidutsläppen genom att stödja gränsöverskridande användning av större lastbilar.

Större fordonskombinationer är en tillgänglig åtgärd för minskade koldioxidutsläpp som på sikt kommer att leda till färre fordon på vägen. Beslutet lägger grunden för de kommande trepartsförhandlingarna mellan Europaparlamentet, rådet och kommissionen.

För körkortsdirektivet väntas samtalen med rådet, som redan har antagit sin ståndpunkt, inledas inom kort.

När det gäller direktivet om vikter och dimensioner, medan vi fortfarande väntar på rådets allmänna hållning, visar parlamentets omröstning ett tydligt åtagande att föra diskussionerna framåt.

Fokus riktas nu mot att nå ett samförstånd mellan dessa institutioner med målet att genomföra lagändringar som kommer att driva på framsteg inom vägtransportbranschen.

IRU kommer att fortsätta att samarbeta med EU-institutionerna för att säkerställa att lagstiftningsprocessen går smidigt framåt och tar itu med de viktigaste frågorna för transportoperatörer över hela Europa.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-11 09:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Chaufförsbrist EU-direktiv EU-parlamentet Förare från Tredje Land IRU Raluca Marian