Svenska skogsprodukter är populära i europeisk tillverkningsindustri då de kännetecknas av hög kvalitet och lämpar sig väl bland annat för premiumförpackningar för såväl industri- och konsumentändamål.
Efterfrågan har ökat över tid, men landdistributionen över Europa dras med problem då land- och järnvägsinfrastrukturen lider av begränsad kapacitet.
Det är en av anledningarna till att svenska skogsproducenter ställer om sina intraeuropeiska transporter till sjö via Göteborgs Hamn i allt högre grad.
Gothenburg RoRo Terminal ser en ökad efterfrågan från flera av sina skogsindustrikunder och för att möta detta har de nu ökat sin kapacitet.
I september fick hamnen i gång sitt nya väderskyddade transitlager på 6 000 kvadratmeter. Lagret går under namnet ”Pappersullen” och är ett komplement till den befintliga anläggningen Paper Logistics Center.
– Tillsammans med DFDS har vi kunnat spetsa till vår produkt med en totallösning från bruk till slutkund, säger David Wallgren, senior business developement manager på Gothenburg RoRo Terminal.
En av de svenska skogsindustriaktörerna som flyttat stora volymer till termkinalen på senare tid är Billerud som ökar från 80 000 till 280 000 ton utskeppad karton och massa via terminalen.
– Att skogsindustrin i stort har upptäckt fördelarna med Gothenburg RoRo Terminals tjänster i växande utsträckning är logiskt, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.