I Gothenburg RoRo Terminal ligger det nya väderskyddade transitlagret "Pappersrullen" som skapar nya möjligheter för svensk skogsindustri. Foto: Gothenburg RoRo Terminal. I Gothenburg RoRo Terminal ligger det nya väderskyddade transitlagret "Pappersrullen" som skapar nya möjligheter för svensk skogsindustri. Foto: Gothenburg RoRo Terminal.

”Pappersrullen” tar Göteborgs Hamn närmare skogsindustrin

I Gothenburg RoRo Terminal ökar behovet för utlasting av kartong, papper ochh massa stort. Som svar har man investerat i väderskyddad transitlagring och skapat ett kvalitativt, hållbart koncept som ökat kapaciteten och minskat ledtiderna från Sverige till Europa från 23 till 14 dagar.

Svenska skogsprodukter är populära i europeisk tillverkningsindustri då de kännetecknas av hög kvalitet och lämpar sig väl bland annat för premiumförpackningar för såväl industri- och konsumentändamål.

Efterfrågan har ökat över tid, men landdistributionen över Europa dras med problem då land- och järnvägsinfrastrukturen lider av begränsad kapacitet.

Det är en av anledningarna till att svenska skogsproducenter ställer om sina intraeuropeiska transporter till sjö via Göteborgs Hamn i allt högre grad.

Gothenburg RoRo Terminal ser en ökad efterfrågan från flera av sina skogsindustrikunder och för att möta detta har de nu ökat sin kapacitet.

I september fick hamnen i gång sitt nya väderskyddade transitlager på 6 000 kvadratmeter. Lagret går under namnet ”Pappersullen” och är ett komplement till den befintliga anläggningen Paper Logistics Center.
– Tillsammans med DFDS har vi kunnat spetsa till vår produkt med en totallösning från bruk till slutkund, säger David Wallgren, senior business developement manager på Gothenburg RoRo Terminal.

En av de svenska skogsindustriaktörerna som flyttat stora volymer till termkinalen på senare tid är Billerud som ökar från 80 000 till 280 000 ton utskeppad karton och massa via terminalen.
– Att skogsindustrin i stort har upptäckt fördelarna med Gothenburg RoRo Terminals tjänster i växande utsträckning är logiskt, menar Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-23 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: DFDS Göteborgs hamn Gothenburg RoRo Terminal Skogsindustrin