Förändringen görs för att möta Postnords hållbarhetsmål om att bli helt fossilfria till 2030.
– Genom att sänka farten får vi en längre räckvidd på våra eldrivna fordon och minskad energiförbrukning. Vi kommer att dela ut försändelserna lika snabbt som i dag, säger Agnes Karlsson chef för infrastruktur på Postnord.
Hastighetsspärren innebär att alla nyinköpta eldrivna skåpbilar och brevskåpbilar kommer att ha en maxhastighet på 80 km/h medan utdelningsbilar kommer att vara begränsade till 90 km/h.
Att sänka farten kommer med flera miljövinster, men också en bättre arbetsmiljö för chaufförerna.
– Vi skulle inte genomföra den här förändringen om vi inte var säkra på att kunna fortsätta leverera post och paket på samma sätt som i dag. Trafiksäkerhetsmässigt är det säkrare att köra i 90 kilometer i timmen än i 120. För våra chaufförer innebär det att de inte behöver känna sig stressade att köra snabbare och de få minuter vi förlorar på en utdelningsrunda kommer att tas med i ruttplaneringen, avslutar Agnes Karlsson.