Foto: Trafikverket. Foto: Trafikverket.

Samma brister i infrastrukturen kvar år efter år

Den statliga myndigheten Trafikanalys har granskat underlaget för de större infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få börja byggas de närmsta åren. Och en sammanfattande slutsats efter granskningen är att ungefär samma brister som konstaterats vid tidigare års granskningar kvarstår.

Trafikverket föreslår att 16 nya namngivna objekt ges tillstånd att börja byggas år 2025–2027 och att 8 nya namngivna objekt ska godkännas för att förberedas för byggstart år 2028–2030.

Trafikanalys har granskat Trafikverkets underlag för dessa totalt 24 objekt och har dessutom undersökt om Trafikverket har levererat enligt sina direktiv, om förslaget är transparent och tydligt samt om redovisningen och underlaget är aktuellt och tillgängligt.

Syftet med granskningen är att för regeringen peka på risker och osäkerheter i redovisningen som kan vara värda att undersöka mer specifikt.

Sammanfattningsvis kan Trafikanalys konstatera att Trafikverkets redovisning liknar tidigare byggstartsförslag och flera av de brister som man tidigare har påpekat kvarstår. Några av de viktigaste resultaten av granskningen kan sammanfattas i följande punkter.

Underlagen baseras dock inte på de allra senast gällande modellerna och schablonvärdena vilket Trafikverket dock har rimliga förklaringar till. Däremot saknas i flera fall lagakraftvunna planer vilket medför en osäkerhet gällande om och när byggstart kan ske.

Den samhällsekonomiska lönsamheten saknas i beskrivning av måluppfyllelse. Transportpolitikens övergripande mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.

Den samhällsekonomiska effektiviteten påverkas i hög grad av objektens lönsamhet. Trafikverket fokuserar i sin redovisning av måluppfyllelsen på funktionsmålet och hänsynsmålet, och redovisar bara i viss utsträckning objektens samhällsekonomiska lönsamhet och effekter på den samhällsekonomiska effektiviteten.

Trafikverket har olika ambitionsnivå i sin kostnads- och riskanalys beroende på hur långt objekten har kommit i sin planering. I några fall har objekten en ökad risk jämfört med objektens tidigare skeden. Trafikanalys identifierar vissa oklarheter rörande kalkylriskerna. Det är också otydligt vilka risker som är kalkylerade och vilka som är tilldelade vilket minskar transparensen.

I regeringens direktiv till Trafikverket framgår att de sedan två år tillbaka ska redovisa den kronologiska kostnadsutvecklingen för de objekt som ingår i förslaget. Det råder i vissa fall stora svårigheter att följa denna kronologiska redovisning, i hög grad beroende på att Trafikverket inte redovisar den bedömda objektskostnaden i respektive led.

Fakta
Trafikanalys huvuduppdrag är att stödja regeringen och Regeringskansliet, till exempel genom att säkerställa kvaliteten och analysen i olika beslutsunderlag och genom att följa upp och utvärdera hur åtgärder inom transportpolitiken har genomförts, samt vilka effekter de har haft. Man följer dessutom den internationella utvecklingen inom transportområdet och omvärldsbevakar inom transportområdet.

Trafikanalys har fyra avdelningar
Avdelningen för statistik
Avdelningen för styrmedels- och omvärldsanalys
Avdelningen för utvärdering och nulägesanalys
Avdelningen för verksamhetsstöd

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-21 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Infrastruktur Infrastrukturprojekt Regeringen Samhällsekonomi Trafikanalys Trafikverket transporter Transportpolitik