Scania var, enligt Bloomberg, tvungna att skjuta upp en uppskalning av sin produktion av batterielektriska lastbilar med ett år och därmed försenades leveranser till kunder på grund av problemen hos Northvolt.
Under en intervju som rapporterats av Bloomberg, har Scania och Traton Groups vd, Christian Levin bekräftat att den svenska lastbilstillverkaren kommer att fortsätta använda Northvolt-batterier för sina elektriska lastbilar. Levin beskriver det som att gå över till framtiden. ”För framtiden kommer alla våra för närvarande sålda batteridrivna elfordon att komma med Northvolt”, säger Levin.
De volymer som Northvolt för närvarande levererar till Scania är ”tillfredsställande för Scania med tanke på den totala marknaden just nu”.
Northvolt dras med stora ekonomiska svårigheter och Volkswagen-koncernen som Scania tillhör, är den största aktieägaren i Northvolt och erbjuder stöd under den avgörande uppskalningsfasen.
Likviditetsproblemen ska, enligt Bloombergs intervju, främst bero på att ett antal stora värdefulla ordrar dragits tillbaka under de senaste månaderna. Det ledde till att Northvolt nyligen tvingades försätta Northvolt 1 Expansion i konkurs samt avskeda en mycket stor del personalen.
Northvolt har dock fått tillgång till nya pengar som ger företaget ett kortsigtigt ekonomiskt lyft. Det är dock fortfarande osäkert om affären kommer att faktiskt slutföras nästa vecka.
På grund av den komplexa dokumentationen för affären med kunder, investerare och långivare kan de sista stegen fortfarande ta lite tid, menar man, men den stora summan pengar skulle faktiskt vara avgörande för att få batteritillverkaren att fortsätta med sin verksamhet och uppnå huvudmålet att tillverka battericeller i Sverige för att tjäna den europeiska bilmarknaden.