Genrebild. Foto: YTF. Genrebild. Foto: YTF.

Slut på fri frakt och utnyttjande av skåpbilschaufförer

Från usla löner till rättvisa löner. Ett historiskt beslut garanterar skåpbilsförare en minimilön på 222 NOK i timmen och sätter stopp för exploatering i branschen. ”Äntligen får tusentals förare i Norge betalt för det arbete de utför och det är en tydlig signal till oseriösa aktörer”, skriver norska YTF som nu har säkrat minimilön för branschen.

YTF (Yrkestrafikkforbundet) har fått ett genombrott i kampen mot lättsinne och brottslighet i skåpbilsbranschen. Från och med den 1 november införs en minimilön på 222 NOK per timme vilket säkerställer skåpbilsförare rättvisa arbetsvillkor och en levnadslön. Detta gör den nuvarande praxisen där förare har fått så lågt betalt som 50 NOK per timme, olaglig.

Allvarliga upptäckter gjorda av Norska Arbeidstilsynet och A-kriminalcentralen har de senaste åren avslöjat omfattande problem inom skåpbilsbranschen. Kontroller har avslöjat skattebrott, socialförsäkringsbedrägerier, grova brott mot arbetsmiljölagen och felklassificering av förare som egenföretagare för att slippa arbetsgivaransvar. Många förare har tvingats arbeta under förnedrande förhållanden utan rättigheter och med löner långt under en acceptabel nivå.

Nu sätter YTF stopp för misshandeln av arbetare i skåpbilsbranschen.
– Det här beslutet sänder en tydlig signal. Chaufförerna ska ha rättvisa villkor och det får inte vara lagligt att exploatera arbetskraft på det här sättet i Norge, säger Trude Sande, biträdande chef för YTF.

Den nya minimilönen på 222 NOK i timmen och ett traktamente på 400 NOK för övernattningsresor, kommer att gälla alla skåpbilsförare som kör fordon med en tillåten totalvikt över 2,5 ton oavsett om arbetsgivaren är norsk eller utländsk.

Detta löfte sätter en efterlängtad standard i en bransch som länge har präglats av stökiga förhållanden.
– Vi har nu säkrat en lön som ger skåpbilschaufförer sin värdighet tillbaka. Det här är en seger för rättvisan i arbetslivet och ett tydligt besked till de som har använt kryphål och gråzoner för att komma undan med oacceptabla löne- och arbetsvillkor, säger Trude Sande.

Detta beslut markerar en viktig vändpunkt inom transportsektorn, men YTF framhåller att arbetet är långt ifrån avslutat.
– Vi kommer att fortsätta arbeta för rättvisa löner och bättre arbetsvillkor i hela branschen. Det här är bara ett stort steg i rätt riktning, avslutar Trude Sande, YTF.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-30 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Budbilsförare Godstransport Minimilön Norge Pakettransport Skåpbilsförare YTF