Scanias Supermotor på 13 liter är redo att möta morgondagens allra tuffaste utsläppskrav och utgör själva hjärtat av drivlinan. Det är den mest avancerade förbränningsmotorn Scania byggt hittills och innebär en ny ledande bränsleekonomisk standard i branschen. Bakom Supermotorns prestanda ligger betydande förbättringar av motorns förbrännings- och insugsprestanda, smörjning och kylning samt turboladdningens verkningsgrad.
Den har också en rad ledande motortekniker som Scania Twin SCR-systemet och ett nytt kraftfullt motorstyrsystem som säkerställer motorns totala driftsekonomi under alla förhållanden. Motorn sticker inte bara ut när det gäller effektivitet,
den är extremt robust också.
Supermotorns tekniska robusthet är byggd för att ge ökad fordonstillgänglighet, färre avbrott för underhåll och hela 30 procent längre driftlivslängd. Allt detta sammantaget ger en mycket bra total driftsekonomi och håller åkerierna rullande bortom morgondagens transportutmaningar. Enligt Scania är den nya Supermotorn mellan 8–10 procent snålare än motsvarande tidigare modell.
Just denna bil har en 13 liters, 6-cylindrig motor på 368 kWh/ 500 hk med högsta vridmoment om 2650 Nm och kan köras på diesel, HVO och biodiesel. Skiteam kör främst på HVO.
Elsystemet är uppbyggt för att det ska räcka med en 32A matning även fast trailern har 10 vallajärn och 11 dammsugare. Därför finns det flera effektvakter som exempelvis drar ner på elvärmen tillfälligt när det går för många maskiner samtidigt. Det finns även en Thermia Aura T2 som jobbar som värmepump och ger energieffektiv värme.
För att spara energi och minska partikelutsläpp från vallan, har Scania satsat på ett system med luftvärmeväxlare. I stället för att bara skicka ut varmluft direkt ut i naturen så går utsugen genom två filter och värmeväxlas sedan med den nya friskluften som tas in i trailern. I full drift byts luften i trailern ut cirka 25 gånger i timmen för att hålla en bra arbetsmiljö.
Invändigt är trailern 80m², men väl utfälld ökar utrymmet till 90m². Trailern har också ett 20m² källarutrymme. Genom ett pneumatiskt central-lås går det snabbt att fälla ut trailern. Alla trappor finns infällda på plats där de ska användas vilket ger en kort uppställningstid.
Trailern är också lätt för bättre hantering på vägen och för att ge stor lastförmåga. Vikten är just nu 18 ton, men max tillåten totalvikt är hela 30 ton. Med skidor och vallautrustning beräknas den väga totalt cirka 20 ton.
Det finns många maskiner inne i trailern vilka ska ge de svenska skidåkarna bästa möjliga skidor. Foto: Scania.